00:01:24
Interviewer Johan de Wit: Peter-Paul, welkom!
00:01:25
Peter-Paul de Leeuw: Dank je wel.
00:01:25
Interviewer Johan de Wit: Je bent een beetje verkouden, maar ondanks dat kon je toch naar de studio komen.
00:01:29
Peter-Paul de Leeuw: Zeker.
00:01:30
Interviewer Johan de Wit: We gaan het hebben over jouw business. Ik heb uit je omgeving begrepen dat jij echt een ideeënmachine bent, en dat je heel veel energie hebt, en echt een duizendpoot bent als het gaat om businesskansen zien, en dat soort dingen.
00:01:40
Peter-Paul de Leeuw: Goed om te horen.
00:01:42
Interviewer Johan de Wit: Wat is voor jou de aanleiding geweest om met Amberscript te starten, want er lagen waarschijnlijk meer ideeën op de plank?
00:01:46
Peter-Paul de Leeuw: Ja, zeker. Ik wilde eigenlijk al heel lang ondernemen. Al vanaf jonge leeftijd wel heel veel kleine dingetjes gedaan. Ik ben eerst in consulting begonnen, en daarna tijdens mijn MBA heb ik gekeken: in welk veld kan ik nu, en wil ik nu ondernemen? Ik ben heel enthousiast geworden van spraakherkenning. Meer vanwege het momentum, dan dat ik echt één specifieke zaak zag. Spraakherkenning door ook de opkomst van Neural Networks in de AI, is de afgelopen jaren veel beter geworden. Terwijl het al 30, 40 jaar bestaat. Dat zag ik. Ik zag ook dat er vooral bedrijven uit Amerika en China mee bezig zijn. Terwijl het een taalafhankelijke technologie is. Er zijn ook mogelijkheden hier in Europa. En als laatste dat je er heel veel mee kan. Toen ben ik tijdens het jaar een groep investeerders tegengekomen, die al binnen spraakherkenning investeerde, en daarmee kon ik sparren. Uiteindelijk is het eerste idee heel simpel geweest, namelijk het uitwerken van een interview kost heel veel tijd. Voor een uur aan een interview ben je soms wel acht uren bezig om het helemaal uit te typen. Met de hulp van spraakherkenning kan dat simpeler. Het eerste product wat we lanceerden was ICRON Software, om alvast een aanzet te krijgen van een uitgewerkte tekst. Spraakherkenning is nooit 100 procent correct. Dat hebben we gelanceerd, en vandaar zijn we eigenlijk verder gaan interviewen.
00:03:10
Interviewer Johan de Wit: Cool. Hoelang is dat geleden ongeveer?
00:03:13
Peter-Paul de Leeuw: Dat is nu vier en een half jaar geleden.
00:03:14
Interviewer Johan de Wit: Oké. En waar staan jullie nu? Als je een beetje kijkt naar het bedrijf, hoeveel mensen hebben jullie? Dat soort dingen. Misschien wat nummers waarvan je zegt: “Dat geeft aan waar we staan.”
00:03:22
Peter-Paul de Leeuw: We zijn nu met 65 mensen. Dat zijn alleen de mensen die echt intern werken aan de software en het vermarkten daarvan. Dus niet de transcribenten die de teksten verbeteren. Want inmiddels hebben we naast de software waarin je zelf aan de slag kan om de teksten te verbeteren, ook een handmatige laag aan freelancers. Zo zijn we een soort platform geworden. Die zitten daar niet bij. Dus 65 man. In oktober series A opgehaald. Naast Nederland en Duitsland -waar we altijd al sterk zijn- zijn we nu druk bezig met internationaliseren naar Frankrijk, Italië en Scandinavië. We zijn een beetje Continental Europe aan het uitbreiden.
00:04:01
Interviewer Johan de Wit: Goed. Het is meteen het eerste thema wat me opvalt. Jullie hebben services. Bij heel veel SaaS-bedrijven vindt men het lastig om een modus te vinden, van: hoe gaan we services aanbieden? Gaan we dat doen? Er is een podcast-gast geweest, die zei: “Dat is een beetje de cocaïne van een product business.” Dat is heel lastig om er weer vanaf te komen op het moment dat je dat eenmaal bent gestart. Hoe heeft jullie beslist traject eruit gezien naar die services toe? En hoe zijn jullie bij freelancers uitgekomen?
00:04:33
Peter-Paul de Leeuw: Ik denk dat je dan wel een onderscheid moet maken tussen als het ware consulting services. Dat je andere bedrijven op projectmatige basis helpt, en het echt bewust verpakken van een service in het product. En dat laatste daar hebben wij voor gekozen. We hebben nooit echt een servicemodel gehad als in een consulting, of een software ontwikkeling voor douaneprojecten. Maar wij zagen heel duidelijk dat eigenlijk de software heel bruikbaar was voor bepaalde klanten. Naast interviews en transcripten voor het uitwerken van interviews, is het ook veel gericht op ondertitels. Denk aan een individuele student voor zijn scriptie, of iemand die een filmpje maakt voor op social media. Hij heeft niet de budgetten, en hij wil zelf vooral pielen met zijn eigen tekst. Daar hebben we de software voor. Maar er zijn juist heel veel grote bedrijven en grotere klanten. Zij hebben geen zin om dat zelf weer uit te werken. Zij willen gewoon in één keer een 100 procent correcte tekst. En dat zagen wij, en daar hebben we eigenlijk op ingespeeld. Voor ons was het een hele duidelijke verlenging van wat we al deden, een hele logische om eerst mee te experimenteren. En vanaf moment één hebben we die ook ingezet. Ik zou het meer als platform willen noemen dan als service. Wij verbinden de freelancers die de teksten verbeteren met de klant. Zo moet je het eigenlijk zien, en niet zozeer dat wij dan met onze eigen mensen die service bieden.
00:06:05
Interviewer Johan de Wit: Hoe hebben jullie dat besluit genomen? Hebben jullie bijvoorbeeld in het begin wel mensen uit jouw eigen team zelf transcripties laten maken? Of heb je meteen gekozen dat freelancers dit gaan doen?
00:06:15
Peter-Paul de Leeuw: Ik heb ze in het begin zelf ook veel gedaan.
00:06:18
Interviewer Johan de Wit: Oké. Zoals een oprichter dat gewoon doet.
00:06:20
Peter-Paul de Leeuw: Inderdaad, dat zeg ik ook altijd nu nog. Als mensen als een bepaalde functie komen als nieuwe rol, dan zeg ik altijd: “Ja, ik heb eigenlijk alle functies die iedereen hier heeft, heb ik wel ooit gedaan.” Logischerwijs. Maar nee, voor ons was het juist echt ook in de fases van product market fit, vinden. Het eerste jaar hebben we gewoon van allerlei dingen geprobeerd, en als we zagen van er komt ergens heel veel tractie op, dan moet je ook ondernemend genoeg zijn om dat gewoon te gaan doen. Als het dan niet werkt, dan kan je het altijd nog stoppen. En daar heb je ook zeker nog niet echt de processen en de software voor nodig. Dat hadden we juist niet schaalbaar gedaan in het begin. Lekker via e-mail, lekker zelf uittypen, en dan op een gegeven moment als het gaat groeien, dan ga je dat natuurlijk een beetje faciliteren. Maar het is heel belangrijk, denk ik, om in het begin, dat eerste jaar juist zoveel mogelijk dingen aan te pakken en maar te gaan doen. Juist op een niet schaalbare manier.
00:07:16
Interviewer Johan de Wit: Dat is een goed advies voor SaaS bazen die product market fit proberen te vinden, waaronder ikzelf. Maar goed dat terzijde. Je zei al dat je achtergrond strategieconsultant was. Wat heb je daarvan meegenomen wat nu super bruikbaar is?
00:07:32
Peter-Paul de Leeuw: Ik vind het heel lastig om echt hele individuele dingen te lokaliseren. Het is toch een soort van meer mindset, of een soort van denkwijze in plaats van: ik heb echt concreet abc geleerd. Maar ik denk wel dat ik van nature strategisch en analytisch kijk naar wat we aan het doen zijn. Dus echt kijken naar: waar komt de waarde vandaan? Waar zitten nog de kansen op grotere schaal? In plaats van me echt over de kleine details te ontfermen.
00:07:59
Interviewer Johan de Wit: Is dat ook die mindset die je bedoelt? Meer het grote plaatje zien, in plaats van hyper focus op een micro detail?
00:08:07
Peter-Paul de Leeuw: Ja, precies. Ik denk dat dat wel geholpen heeft. Daarnaast als er simpelweg beslissingen worden genomen, weet ik goed hoe ik de juiste beslissing moet nemen, en de juiste informatie moet verzamelen om daar strategisch naar te kijken.
00:08:24
Interviewer Johan de Wit: En wat is het grote verschil tussen zo’n strategieconsultant en oprichter?
00:08:29
Peter-Paul de Leeuw: De strategieconsultant denkt heel veel na en doet wat minder. Een oprichter die denkt eventjes na, maar moet vooral heel veel doen. Zeker in het begin. Ik merk dat het nu echt wel aan het veranderen is in mijn rol. Als strategieconsultant was ik niet bezig met het bouwen van iets, dan geef je echt alleen advies. En wat er daarna mee gebeurt, dat weet je eigenlijk niet. Soms krijg je dat natuurlijk wel mee en blijf je betrokken, maar het blijft bij advies. Een oprichter die moet vooral doen, en dan kom je er ook achter dat de waarheid toch weerbarstiger is dan wat je van te voren in een rapport schrijft.
00:09:11
Interviewer Johan de Wit: Zou je nu een betere consultant zijn? Zou je nu dat werk weer doen?
00:09:16
Peter-Paul de Leeuw: Ik zou wel een stuk ongeduldiger consultant zijn, want ik zou het wel heel snel– Ook omdat ik nu de waarde zie van het echt effectief in gang brengen van een project, en wat je daar dan allemaal tegenkomt. Ik zou het advies geven, niet meer genoeg vinden, denk ik.
00:09:32
Interviewer Johan de Wit: Hoe heb je die eerste meters, laten we zeggen, het eerste jaar ervaren als oprichter, toen je meer vanuit die strategische rol kwam?
00:09:40
Peter-Paul de Leeuw: Voor mij zat er echt een gat in de kennis over digital products en technologie. De eerste stap was een technische medeoprichter erbij zoeken. Daar lag gewoon een heel grote pad voor mij in het leren, om meer in die digitale wereld te zitten. Als strategieconsultant was ik daar maar beperkt mee bezig. En dat vond ik ook super gaaf om daar helemaal in te zitten. We zaten in het eerste jaar bij -wat nu niet meer bestaat- een startup studio genaamd van VentureBuilders in Amsterdam, met tien andere startups, en in allerlei verschillende fases. Daar heb ik enorm veel van geleerd. Daarnaast is het ook wel gewoon echt met je neus op feiten gedrukt worden qua, hoe hard je moet werken in het begin. Alle bonnetjes die ingeboekt moesten worden, deed ik zelf. Je bent gewoon met heel veel administratie bezig in het begin. Ik denk dat heel veel mensen de beginfase onderschatten, dat je natuurlijk niet met een team van 20 man begint, die alle simpele en vervelende taakjes van je kunnen overnemen, maar dat je die ook zelf doet.
00:10:53
Interviewer Johan de Wit: Je geeft aan dat je MBA-achtergrond hebt. Dat ligt dicht bij ‘strategieconsultant’. Ik heb veel oprichters aan mijn bureau gehad. De meesten hebben geen MBA-achtergrond. Zij zijn juist heel erg vanuit de praktijkgericht. Wat is het verschil? Ik zoek een beetje naar wat je hebt meegenomen vanuit die MBA-achtergrond in die eerste jaren? Want later, in een fase waar je nu in zit, kan ik me goed voorstellen dat je dat MBA, het structureren, het optimaliseren, incrementele veranderingen dat dat heel belangrijk is.
00:11:26
Peter-Paul de Leeuw: Ja.
00:11:26
Interviewer Johan de Wit: Wat neem je mee vanuit die theoretische achtergrond in die eerste jaren?
00:11:32
Peter-Paul de Leeuw: Ik denk misschien de reis die we hebben gemaakt richting een bepaalde markt, en dan heb ik het over het product. We zijn echt begonnen als SaaS-software voor het maken van transcripten, wat we nog steeds voor een groot deel doen. Maar een veel grotere groei zit bij ons in de service van ondertitels. Mensen kunnen bij ons op een veel makkelijkere, snellere, en eenvoudigere manier ondertitels bestellen, vergeleken met vroeger. Die gewoon 100 procent correct zijn. Die reis naar dat product, dat is maar deels echt optimistisch geweest. Dat is ook heel erg geweest rondom de strategie en de markt. Waar spelen we eigenlijk? Waar is onze technologie goed in? Dat zijn wel wat meer consulting-achtige of MBA-achtige trajecten waarin ik heel erg vanuit die businesskant bekijk, van: in welke markt zitten we? En ook qua landen bijvoorbeeld, waar moeten we wel naartoe? Waar moeten we niet naartoe? Dat dat wel zijn invloed heeft gehad. Ik zeg ook altijd, ook in de huidige rol: “Ik weet van alles net niks.” Ik ben overal mee bezig. Ik heb overal wel mijn mening over, maar ik ben geen specialist. Dat is ook die achtergrond. Wanneer je heel veel verschillende petten op hebt, en nu nog steeds. De ene keer zit je met HR, andere keer met marketing, andere keer met sales, dat je daar al wel een goed beeld van hebt. En dat ik niet nu ook nog een oprichter ben die alleen maar heel specialistisch wil werken -ook op één gebied- en daar ook goed in is. Maar een beetje van alles.
00:13:11
Interviewer Johan de Wit: Precies. Ben je niet echt bang dat je een soort blinde vlek hebt? Je hebt over elke discipline wel nagedacht? Of heb je zelfs erin gewerkt?
00:13:18
Peter-Paul de Leeuw: Ja, inderdaad.
00:13:20
Interviewer Johan de Wit: Oké, en als je nu terugkijkt. Jullie zijn nu met ongeveer 65 mensen. Wat zijn een beetje de fases geweest als je terugkijkt? Met fases bedoel ik: waarin treden de meeste veranderingen op? En welke zijn dat?
00:13:33
Peter-Paul de Leeuw: Ik denk de eerste fase, ligt er natuurlijk aan hoe hoelang je groeit. Maar laten we zeggen, het eerste jaar. Dat is wel echt te onderscheiden in de product market fit fase. Echt zelf heel erg aan de knoppen zitten, van de website-maker tot aan de financiële administratie, tot aan waar moeten we heen? En het strategische vlak, en overal zelf heel hard buffelen eigenlijk om te kijken van: waar ligt echt die tractie? Daarnaast is dat gewoon heel erg het optuigen van de meeste basisprincipes. Ook bijvoorbeeld op juridisch vlak, dat je alles goed moet inrichten. Je bedrijf moet oprichten. Hoe ga je met toekomstige werknemers om? Wat doe je qua aandelenstructuur? En al dat soort dingen. Het eerste jaar is echt wel de product market fit basis. Daarnaast gewoon het product bouwen. Dat zijn nog steeds de meest belangrijke beslissingen. Namelijk: hoe zet je je ontwikkelingsuren in? Als niet-ontwikkelaar, vind ik het nog steeds bizar hoelang het duurt om iets te ontwikkelen. Inmiddels weet ik daar natuurlijk genoeg van om te zeggen waarom, maar ik denk dat daar in de komende decennia nog heel veel in te halen valt. Maar dat betekent gewoon – zeker als je in het begin met één of twee ontwikkelaars bent – dat elke beslissing waar ze aan bouwen, dat dat enorm belangrijk is. Toen wij iDEAL introduceerden, dat hadden we een tijdje lang niet gedaan, want dat was een project van een maand, of iets dergelijks. Toen verdubbelde de omzet in één keer. Als ik dat had geweten, had ik dat veel eerder gedaan. Dat zijn van die dingen, die beslissingen zijn heel belangrijk. Dat eerste jaar ben je ook gewoon je product naar een level aan het brengen, waar überhaupt mogelijk is, om het enigszins haalbaar te maken. Dat is echt dat eerste jaar. Daarna ga je eigenlijk steeds meer nadenken over: wat is echt de markt waarin we zitten? In het begin is het meer een soort schotgun aanpak, we pakken gewoon alles. En na dat eerste jaar heb je denk ik, wel genoeg kennis om te kijken van: wat is echt de doelgroep waar we ons op willen richten? Wat zijn de producten? Wat zijn de landen? Dat strategische wat meer. Je team wordt iets groter, waardoor je eigenlijk wat meer kan schalen op de succesfactoren die je al hebt geïdentificeerd. Bij ons was dat in het begin heel erg via Google Ads bijvoorbeeld, dat we zagen: “Dat brengt eigenlijk wel mooie return in, daar willen we op schalen. Daarvoor gaan we een expert in dienst nemen. En we gaan een derde kater marketeer aannemen.” Dan krijg je je eerste groepje van tussen de vijf en de tien man, waarbij het belangrijk is dat je die mensen zo goed mogelijk uitzoekt, dat ze dat ook nog aankunnen om dat helemaal van scratch allemaal op te zetten. Dat is, denk ik, de fase daarna waarin het echt nog heel erg bouwen is aan hele duidelijke zaken. Alles was heel erg duidelijk toen, want het is gewoon: “Oké, dit werkt. Dit weten we nog niet, maar we weten wel dat dit werkt, en we hebben maar beperkte onderzoeken. We gaan dat gewoon in kaart schalen.” Daarnaast begon het strategische wat meer te spelen over: welke klanten, fotoshop, en welke landen?
00:16:50
Interviewer Johan de Wit: In die fase naar product market fit, dat komt vaak natuurlijk met een hoop onzekerheid. Je moet een beetje uitvinden wat wel en wat niet werkt. Hoe was dat voor jou als oprichter, meer emotioneel gezien? Met wat voor gevoel heb jij dat eerste jaar beleefd?
00:17:05
Peter-Paul de Leeuw: Dat eerste jaar was voor mij echt fantastisch. Je hebt in elke fase zaken die natuurlijk minder zijn, en dingen die leuker zijn. Het mindere van die fase was gewoon toch wel de administratie en alles zelf moeten doen. Je zit de hele tijd gewoon tot aan het dak vol met allerlei kleine dingetjes die moeten gebeuren.
00:17:28
Interviewer Johan de Wit: Die to-do-lijst is oneindig.
00:17:31
Peter-Paul de Leeuw: Die is echt oneindig, zonder dat het allemaal dingen zijn waar je echt denkt: oké, dit gaat echt de impact maken. Weet je wel? Er zijn gewoon heel veel dingen die gewoon moeten gebeuren. Maar het meest fantastische daaraan is eigenlijk het binaire van die beginfase. Je weet nog niet of het gaat lukken. En je krijgt dan steeds meer bewijs dat dat gaat lukken, en of iets lukt of niet lukt. Als iets lukt zijn daar nog weer gradaties in, en daar ben ik nu natuurlijk mee bezig om het zover mogelijk uit te bouwen. Maar in de beginfase weet je nog niet: misschien gaat het weer helemaal mislukken, en wordt het helemaal niks. Dan is elk bewijs dat dat wel wat wordt, en elke blije klant eigenlijk belangrijk. En ik heb nog steeds sommige klanten van die periode die mij op m’n mobiel bellen als er ergens een knopje niet werkt. Dat is gewoon fantastisch dat iemand dan naar me belt: “Dit is zo mooi, want nu kan ik in één uur m’n tekst uitwerken in plaats van in acht uur. En jullie zijn echt fantastisch.” Dan denk je voor het eerst: oké, wauw. We hebben iets gebouwd wat misschien echt wel gaat werken.
00:18:33
Interviewer Johan de Wit: Terwijl jij eigenlijk al drie maanden verder bent, en denkt: maar het werkt nog niet zoals het zou moeten.
00:18:37
Peter-Paul de Leeuw: Ja. Het eerste jaar hebben we sowieso, denk ik, 80 procent terugbetalingen gegeven omdat er altijd wel iets was wat nog niet werkte. Maar dat is gewoon heel gaaf om eigenlijk je droom te zien uitkomen en te weten dat we echt iets gebouwd hebben wat mensen heel erg blij kan maken.
00:19:00
Interviewer Johan de Wit: Heel tof. En in welke fase zit je nu? Hoe zou je de huidige fase omschrijven vanuit je levenscyclus van je bedrijf?
00:19:08
Peter-Paul de Leeuw: Ik denk nu dat we naast de twee fases die ik eerder omschreef, een beetje in de derde fase zijn beland, waarin we echt een veel groter team hebben, met veel meer senioriteit. Waarbij ik gelukkig niet meer bezig ben met al die kleine dingetjes, en we daar gewoon een heel heel goed team voor hebben, met ook veel meer mogelijkheden. Veel meer ontwikkelaars, veel meer mensen binnen marketing en sales, waar we allerlei kanten mee op kunnen. Dus nu is het veel belangrijker om in plaats van zo veel mogelijk te doen, de juiste dingen te doen. Misschien zelfs wel wat meer de rust te nemen om goed na te denken, goed te kijken van: waar zijn we mee bezig? Welke beslissing nemen we? Wat is belangrijk om wel te laten doen, en niet zelf te doen? Daar ben ik na die investeringsronde wel wat meer aan gewend, dat ik het niet meer zelf allemaal duw en doe, en ook veel meer vertrouwen geef aan de rest van het team die we aan hebben genomen in de afgelopen tijd. Maar zelf nog wel heel erg goed nadenken over: wat zijn de volgende stappen? Wat gaan we met ze allen doen? Dus veel meer werken aan je bedrijf dan in je bedrijf.
00:20:26
Interviewer Johan de Wit: En wat heb je vooral geleerd van die series A? Zeg maar, van de gesprekken met de investeerders over de manier waarop zij naar je bedrijf keken?
00:20:39
Peter-Paul de Leeuw: Uiteindelijk zijn we met Endrit series A ingegaan, waar ik al enorm lang contact mee had, en we hadden eigenlijk al goede gesprekken mee vanaf bijna het begin van Amberscript. Dat waren altijd al goede gesprekken, en ik merkte al dat zij de juiste vragen stelden, er ook ondernemend in zaten. Dat zij ook, vooral vanuit hun achtergrond vanuit de media-industrie heel veel konden toevoegen. Hij was altijd al een investeerder waar ik goed contact mee had. Er waren ook zeker veel andere. Maar ik vond het ook fijn om nu met een Nederlandse investeerder in deze fase in zee te gaan, en dat werkte heel goed. Wat ik daarvan geleerd heb, is misschien we wel net zoveel van wat zij zeggen, als van zelf die voorbereiding doen. Je creëert eigenlijk voor de ingang van zo’n investeringsronde, om dat voor goed voor te bereiden, een heel overzicht van wie je bent. Je maakt een rijtje van alle onderwerpen en daar ga je eigenlijk een overzicht van creëren voor de investeerder. Maar eigenlijk helpt het jezelf ook heel erg om te beseffen van: “Wacht eens even. Hier zijn we wel heel goed bezig en hier misschien nog niet zo goed mee bezig. We hebben wel deze producten, maar wat is eigenlijk echt onze pitch? Wat is het meest veel belovend? Wat is de focus?”
00:22:05
Interviewer Johan de Wit: Want zij gaan natuurlijk op zoek naar bepaalde voorspelbaarheid. Als we er één euro in stoppen, wat halen we eruit? En welke variabelen zijn daarop van invloed? Dat weten zij natuurlijk als geen ander.
00:22:15
Peter-Paul de Leeuw: Precies. Dat moet je natuurlijk allemaal strak hebben daarvoor. Dat helpt gigantisch om zelf dat overzicht te creëren van je hele bedrijf. Een soort snapshot, in plaats van er zo middenin te zitten. Dat was misschien wel even nuttig als een gesprek met hen.
00:22:31
Interviewer Johan de Wit: Is dat nu ongeveer een jaar geleden?
00:22:34
Peter-Paul de Leeuw: Ja, oktober vorig jaar.
00:22:37
Interviewer Johan de Wit: Precies, oké. Hoe heeft jouw reis eruit gezien aan het neerzetten van een managementteam? Je begint als oprichter. Snel een technische medeoprichter erbij. Op welk moment ben je meer een MT gaan bouwen? En hoe heb je dat gedaan?
00:22:51
Peter-Paul de Leeuw: We hadden dat na de series A, ook echt als doel. Wij als oprichters hebben al vroeg tegen elkaar gezegd: “Wij moeten hier ook als aandeelhouder instaan. En we moeten niet door ons eigen wensen het bedrijf tegen laten houden, of iets dergelijks. We moeten gewoon mensen om ons heen zoeken die ook in heel veel vlakken beter zijn dan wij, en die het bedrijf naar de volgende fase kunnen leiden.” Zo worden ze vanaf het begin echt ingestaan. Toen zijn we gewoon op zoek gegaan naar hele goede mensen na de series A. Natuurlijk, kan dat ook met het verhaal van de groei van series A. Je hebt dan natuurlijk ook wat financiële middelen om dat te doen. Zo hebben we eigenlijk gewoon gekeken van: op welke Key Positions willen we goede mensen, en zijn we die gaan rekruten.
00:23:50
Interviewer Johan de Wit: En wat voor profiel had je voornamelijk nodig? Had je echt een operator nodig, zeg maar een COO? Welke keuzes heb je daarin gemaakt?
00:23:58
Peter-Paul de Leeuw: Eigenlijk, over de hele lijn. Dus zowel commercieel, marketing, sales, CEO Companion die ik heb aangehaakt, ook operationeel. Bij ons is de operations-afdeling belangrijk, omdat zij alle transcribenten, ondertitelaars managet, maar ook financieel bijvoorbeeld. Daarvoor deed ik alles zelf financieel. En nu hebben we een CFO die die daar de scepters doet.
00:24:29
Interviewer Johan de Wit: En wat zou je voor jezelf omschrijven als de grootste verandering, echt voor jouw eigen positie, sinds het aanstellen van het MT, het ophalen van de funding, en dat soort zaken?
00:24:41
Peter-Paul de Leeuw: Dat is veel meer focussen op het nemen van de juiste beslissingen. Wat ook steeds belangrijker is, omdat het over veel meer bronnen gaat en je hebt ook veel meer keuzes die je kan maken. Het maken van de juiste beslissingen is nu veel belangrijker dan het uitvoeren op een goede manier van een beslissing, want dat doet de rest van de organisatie. Het ligt veel minder op het uitvoeren van de acties, maar meer veel meer op het bedenken van de acties. Daar heb je veel meer rust voor nodig. Het verzamelen van kennis ben ik altijd wel van geweest, altijd alles aan het luisteren en alles aan het lezen. Maar dat kan ik nu nog meer inzetten, denk ik. En zorgen dat je het hele speelveld goed overziet, dat je vooral ook de juiste mensen aanstelt. Dat je goed ziet van: waar liggen de gaten qua mogelijkheden die we hebben in de organisatie qua mensen? Hoe lossen we dat op? Dus nog wel heel dicht bij de organisatie blijven, en dicht bij de mensen blijven om goed te begrijpen: wat gebeurt er en zijn dat de juiste dingen? Maar tegelijkertijd ook juist een heel goed beeld te creëren voor jezelf van wat er moet gebeuren, en daar dan die kennisoverdracht te doen.
00:26:03
Interviewer Johan de Wit: Wat doe jij om die rust te creëren voor jezelf?
00:26:07
Peter-Paul de Leeuw: Het gaat enigszins vanzelf, omdat heel veel taken nu al van nature door anderen worden opgepakt. Dat is heel fijn. Ik ben iemand die eigenlijk altijd wel heel druk in de weer is, maar tussen de bedrijven door ook heel veel dingen opslaat en altijd wel aan het nadenken is. Als ik hier naartoe rij, dan komen er allerlei ideeën naar boven. Degene die mij het meest mailt ben ikzelf, omdat ik dan ergens sta. Ik ben eigenlijk constant wel over Amberscript aan het denken, moet ik eerlijk zeggen. Dan rij ik op de weg hier naartoe, en zie dan iets: “Hey, wacht! Dat is mooi, dat moeten we ook doen.” Dan mail ik mezelf, en zo heb ik dan gewoon vijf mailtjes per dag van mezelf over nieuwe ideeën en nieuwe dingen.
00:26:58
Interviewer Johan de Wit: Wat was jouw laatste mail aan jezelf?
00:27:00
Peter-Paul de Leeuw: Dan zou ik even moeten kijken.
00:27:04
Interviewer Johan de Wit: Laten we het eens doen.
00:27:05
Peter-Paul de Leeuw: Ja? Zou ik eens kijken?
00:27:08
Interviewer Johan de Wit: Laten we het eens doen. Ben benieuwd. Het is wel een mooi mechanisme. Ik spreek natuurlijk veel oprichters, en voor heel veel oprichters geldt dat juist dat soort momenten. Kijk, je kunt niet zomaar even een paar dagen afscheid nemen van de business, maar je kunt wel af en toe inderdaad even een uurtje reistijd pakken om op dit soort ideeën te komen.
00:27:24
Peter-Paul de Leeuw: Precies, zeker weten. Hier heb ik er bijvoorbeeld eentje. We zijn nu aan het uitbreiden in Italië, en ik sprak iemand. Achteraf best wel logisch, maar dat zijn toch maar dingen die je dan moet horen. Van een andere snelgroeiende scale-up had ik The Head of Internationalisations gesproken. Die benaderde ik dan gewoon via LinkedIn, en iedereen is altijd heel erg bereidwillig om te helpen. Dan doe ik altijd gewoon. Hij vertelde mij over de verschillen van verschillende landen, en de product market in verschillende landen. En dat in Italië, waar we nu iemand voor aan het aannemen zijn om daar sales te doen. Dat face-to-face heel belangrijk is, dat we daar eerder moeten overwegen om iemand daar van op afstand te zetten, dan misschien hier in Amsterdam neer te zetten. Dat mailtje om iemand aan te nemen was in Italië, in Milaan.
00:28:19
Interviewer Johan de Wit: Oké. Drie teken wezen hier. Neem voldoende tijd op dit soort momenten. De tweede is: benader gewoon mensen die jouw uitdaging ook hebben, of die misschien al een stukje verder zijn. En drie: neem in Italië zoveel mogelijk lokale mensen aan.
00:28:37
Peter-Paul de Leeuw: Precies, dat is mooi.
00:28:39
Interviewer Johan de Wit: Dat is een mooi bruggetje naar internationalisatie. Wilden we het ook even over hebben. Je zei vooraf tegen mij: “In het begin hadden we een hele agressieve internationale ambitie. En we zijn nu eigenlijk een beetje aan het heroverwegen hoe we dat precies moeten gaan vormgeven.” Kun je ons een beetje meenemen in wat jullie eerst dan deden en waar jullie tegenaan liepen?
00:29:02
Peter-Paul de Leeuw: We hebben nog steeds een hele agressieve internationale ambitie. Alleen we zijn iets meer met de neus op de feiten gedrukt, hoe snel dat kan gaan. Zo zou ik het denk ik omschrijven. Mijn twee medeoprichters, Timo en Thomas zijn alle twee Duits, toevalligerwijs eigenlijk. Maar dat betekent dat we eigenlijk vanaf een paar maanden, dat we live zijn gegaan, dat we ook al gelijk Duitsland als markt hebben gehad. Duitsland is nu ook onze grootste markt. In Nederland groeiden we eigenlijk heel goed vanaf moment één al, en in Duitsland ging dat ook al heel behoorlijk. Net iets minder snel, maar die groei was eigenlijk redelijk vergelijkbaar met Nederland. Toen dachten we: dat hele internationaliseren dat is heel gemakkelijk. Namelijk, je vertaalt gewoon de website. Met Google Ads ga je live in Duitsland. We hebben gewoon mensen die Duits kunnen en de klanten te woord kunnen spreken. Dat gaat allemaal prima. Toen zijn we elf landen opgegaan, en hebben we de website vertaald in elf landen. En dachten we: perfect.
00:30:16
Interviewer Johan de Wit: Hoe heb je die landen gekozen?
00:30:20
Peter-Paul de Leeuw: Eigenlijk meer vanuit de strategische exercitie. Dat was wat meer dan strategie consulting-achtige exercitie. Waarbij we keken naar bepaalde variabelen, en natuurlijk naar de grote van het land. Maar ook hoe welbereid zijn mensen om SaaS te kopen? Wat is het gemak van zakendoen? Zo hebben we vijf a tien variabelen uitgekozen, en daar een rangschikking van gemaakt. Toen zijn we gelanceerd, en dachten we: nu is het wachten, en dan komt de groei. Maar dat ging eigenlijk heel veel langzamer dan Duitsland, en dan Nederland. Dat kwam eigenlijk omdat we wel vertaald hebben, maar ook niet echt in super goede kwaliteit. De vertaling vak hebben we echt heel erg onderschat. Dat kan je natuurlijk ook zelf niet controleren, omdat je die taal niet spreekt. Maar ik denk van onze Franse websites, hebben er wel vijf mensen naar gekeken van verschillende niveaus ook. En daar komen nu nog steeds fouten uit als mensen er weer een keer naar kijken. Het vertalen hebben we heel erg onderschat, en ook het echt lokaliseren. In bepaalde landen vinden ze kunstmatige intelligentie hartstikke eng, en moet je dat helemaal niet op je website zetten. Bepaalde woorden en termen zijn ook weer heel anders. Als je dat letterlijk gaat vertalen, dan lukt dat niet. Dat hebben we wel echt onderschat. Nu zijn we veel meer gaan zeggen: “Oké, we gaan focussen op vijf gebieden.” Daar gaan we dan ook echt veel professioneler te werk. Dus met een lokaal telefoonnummer, lokaal e-mailadres, hele goede vertalingen, zelfs lokalisering. Een foto van het team van de mensen die we in dienst hebben, die daar uit die landen komen. Zo gaan we echt heel erg lokaliseren. Dan zie je dat dat wel komt, alleen nog wel langzamer. Ik denk dat we het ook hebben onderschat hoe digitaal Nederland is, en hoe digitaal onderlegd Nederland is. Het eerste wat je doet als je iets moet hebben, is even snel naar Google, terwijl dat in andere landen echt veel minder is.
00:32:32
Interviewer Johan de Wit: Zelfs in onze buurlanden al.
00:32:34
Peter-Paul de Leeuw: Precies. Zelfs in Duitsland al, is er gewoon een heel grotere populatie die nog niet meteen op Google iets opzoekt, of überhaupt met software veel minder goed is dan dat wij dat zijn. Dan heb je natuurlijk ook andere landen, waarbij het überhaupt meer concurrentie is, lastiger is. Ook qua conversiesnelheid in bepaalde landen zitten echt wel verschillen. Niet alleen het vertalen, maar ook conversiesnelheid optimalisatie die je per land het liefst wilt inzetten, daar heb je best wel een team voor nodig om dat echt helemaal goed te doen, en dat zijn we nu aan het bouwen.
00:33:11
Interviewer Johan de Wit: Interessant. En wat is nu op dit moment het land naast Nederland en Duitsland, waar je het meest van verwacht? Of waar je al meeste tractie ziet?
00:33:18
Peter-Paul de Leeuw: Frankrijk is derde land voor ons.
00:33:20
Interviewer Johan de Wit: Oké.
00:33:21
Peter-Paul de Leeuw: Dat gaat eigenlijk heel erg goed. Vooral ook op ondertitels gaat dat hard. Misschien is het ook goed om het daarbij te vermelden. We zijn vooral marketing gefocust geweest tot nu toe, en we zijn nu echt pas een outbound-kanaal aan het opzetten, wat een andere soort dynamiek is, maar dat slaat in Frankrijk heel goed aan.
00:33:40
Interviewer Johan de Wit: Hoe ziet jullie outbond aanpakker uit? Hebben jullie SDR’s, account executives? Hoe hebben jullie dat gedaan?
00:33:46
Peter-Paul de Leeuw: We hebben SDR’s en sales directeurs. De SDR’s die boeken de meetings voor de sales directeurs, die dan de meetings doen en de deals sluiten.
00:33:55
Interviewer Johan de Wit: En doen jullie dat ook vanuit lokaal? Of doe je dat initiatief wel hier vanuit Nederland?
00:34:00
Peter-Paul de Leeuw: Dat hebben we lang over nagedacht en veel mensen over gesproken. Maar daar kwam eigenlijk uit van: de één doet het zo, en de ander doet het weer anders. Er is niet echt een juiste manier in. Wij hebben gekozen ervoor om dat te experimenteren, en eigenlijk te zeggen: “We merken wel zeker na COVID en ook in onze business, dat het niet 100 procent nodig is in alle landen om eht langs te gaan. Misschien wel in Italië, dat gaan we zien.” Dan willen we liever mensen op ons hoofdkantoor in Amsterdam, zodat die cultuur gewaarborgd blijft en we daar gewoon veel mee kunnen spreken en kunnen sparren. Dat is wel de belangrijkste aanpak geweest. De mensen die de outbound sequences doen voor Frankrijk, Duitsland, zitten gewoon in Amsterdam. Maar we hebben ook wel gekeken van: “Oké, we willen ook een andere aanpak wat proberen.” Voor Scandinavië, zit iemand in Stockholm bijvoorbeeld. Dat gaat eigenlijk ook best wel behoorlijk. Dat is misschien ook niet echt een gouden kogel. We kijken een beetje per regio hoe we dat willen doen.
00:35:11
Interviewer Johan de Wit: Dus vooral experimenteren?
00:35:12
Peter-Paul de Leeuw: Ja, inderdaad.
00:35:13
Interviewer Johan de Wit: Oké, in die hele transitie van product market fit vinden tot voorbij series A. Hebben jullie op een gegeven moment ook een bepaald managementsysteem geïmplementeerd, of scaling-up? Hebben jullie van dat soort dingen, of hebben jullie zelf een bepaalde methodiek omarmd?
00:35:34
Peter-Paul de Leeuw: We hebben met scaling-up gewerkt. Rockefeller habits. We hebben eigenlijk gewoon het boek gepakt, en dat hoofdstuk voor hoofdstuk doorgeakkerd, en dat gewoon gedaan. Vind ik echt een top boek voor die fase, dat je gewoon een handleiding hebt en weet: hier moet je aan denken. En dat hebben we gedaan, en voor elk kwartaal hebben we gewoon één hoofdstuk gedaan. Na een jaar heb je dan je organisatie echt op een hoger niveau. Dat is supergoed geweest voor ons. Daarnaast, de OKR’s. Dat wordt in dat boek wat minder besproken, vind ik. Daar hebben ze het wel even over en refereren ze wel naar Material Matters, het boek over de OKR’s. Maar dat hebben we echt wel als net zo belangrijke projecten aangepakt om dat te implementeren in dezelfde fase.
00:36:21
Interviewer Johan de Wit: Oké. Gebruik je nu nog een bepaalde tooling om OKR’s te delen?
00:36:25
Peter-Paul de Leeuw: Nee, daar hebben we ook wat rond gezocht, maar uiteindelijk komen we dan toch weer terug op Google Sheets. En we gebruiken veel Coda.
00:36:33
Interviewer Johan de Wit: Oké. Goed. Ik begreep ook in het voorgesprek en ook van de mensen die ik om jou heen sprak, dat je naast business ook nog best wel actief bent met sport. Hoe belangrijk is sport voor je?
00:36:49
Peter-Paul de Leeuw: Dat is wel belangrijk om gewoon een soort van basis gesteld te hebben, of een basisenergie te hebben, denk ik. Als ik niet sport, dan word ik ongelukkig en voel ik me gewoon niet goed. Dat is altijd wel belangrijk. Ik heb vroeger heel veel gewaterpolood. Nu niet meer. Nu voetbal ik een beetje, en zit ik in de sportschool. Maar ik probeer wel gewoon minimaal drie keer in de week te sporten, om toch die basis in orde te krijgen. En dat is ook wel wat ik om me heen hoor, maar ook voor mezelf heel erg heb besloten van: hoe druk je ook bent, je moet gezond eten en sporten. Dat is misschien bijna het enige wel wat je gewoon altijd wel gedisciplineerd moet blijven doen, anders word je er niet gelukkig van.
00:37:40
Interviewer Johan de Wit: Het gaat zelfs zover dat jullie een pingpong-netje op de tafel van de boardroom hebben liggen.
00:37:45
Peter-Paul de Leeuw: Ja, dat is een mooi project geweest, want in ons vorige kantoor hadden we één boardroom. Daarnaast hadden we gewoon werkruimtes, en een paar hele kleine vergaderruimtes. Maar als goede start-up moet je natuurlijk ook een pingpongtafel hebben. Toen was de keuze: oké, of we maken een boardroom, of we maken het een pingpongroom. En toen dacht ik: dan laat ik het gewoon combineren.
00:38:12
Interviewer Johan de Wit: Waarom kiezen?
00:38:13
Peter-Paul de Leeuw: Waarom kiezen? Toen had ik opgemeten hoe breed en lang een pingpongtafel tafel is. Dan heb ik naar timmerman gestuurd en die heeft precies op maat een hele gave, houten tafel gemaakt. Ook leuk overigens een timmerbedrijf, wat voornamelijk werkt met doven en slechthorenden. Onze missie is net om audio toegankelijk te maken, ook voor doven en slechthorenden met behulp van ondertitels. Dat past daar ook heel mooi.
00:38:40
Interviewer Johan de Wit: Heel tof!
00:38:42
Peter-Paul de Leeuw: Daarboven hebben we gewoon een pingpongtafel-netje, dat werkt echt top als pingpongtafel. Als we een belangrijke vergadering hebben, dan gaat het netje eraf. Meestal blijft die gewoon erop zitten.
00:38:54
Interviewer Johan de Wit: Misschien niet. Misschien ook wel goed om af en toe als je in een verhitte discussie komt, zo: “Jongens, even een pauze.”
00:38:58
Peter-Paul de Leeuw: Precies: “Wordt het A of B? We lossen het op een andere manier op, en we spelen er een potje om.” Maar dat is een mooie project. Ik was er zo trots op dat ik het op Marktplaats heb gezet, want ik dacht: hier moeten meer mensen naar op zoek zijn. Maar daar kwamen geen reacties op.
00:39:14
Interviewer Johan de Wit: Oké. Misschien moet het nog versterken dan. Leuk! Top. Is er nog tot slot iets wat je wilt delen met de luisteraar, wat we niet hebben besproken?
00:39:24
Peter-Paul de Leeuw: Nee, ik denk het niet. Misschien, de succesformule bestaat niet. Het is gewoon het hebben van heel veel doorzettingskracht en wilskracht, en gewoon door blijven gaan. Ik denk dat de twee belangrijkste dingen een goed team en een goede markt zijn. Als je een goed team hebt, dan zorg je wel dat je ergens in die markt succes hebt. De markt moet groot genoeg zijn en het team moet goed zijn, en dat zijn de twee absolute vereiste helemaal in het begin. De rest, met genoeg doorzettingsvermogen, -dat is dan misschien de derde- dan kom je er wel. En als laatste boodschap. Als je video hebt wat ondertiteld moet worden, of als je audio hebt waar je een transcript van moet hebben, bijvoorbeeld voor een podcast, ga naar Amberscript. Uploadt het, en dan komt het helemaal goed.
00:40:18
Interviewer Johan de Wit: We gaan sowieso zorgen dat dit gesprek ook in tekst beschikbaar wordt via jullie toe.
00:40:23
Peter-Paul de Leeuw: Heel goed! Mooi!
00:40:25
Interviewer Johan de Wit: Leuk! Bedankt!
00:40:26
Peter-Paul de Leeuw: Dank je wel!