De vraag ‘wat is mijn SaaS bedrijf eigenlijk waard?’ is misschien wel de nummer 1 vraag die door (SaaS) ondernemers aan ons gesteld wordt. En dat is niet vreemd, want het is verstandig om een indicatie te hebben van de waarde van jouw SaaS bedrijf. Zeker als je toe wilt werken naar het einddoel: jouw SaaS bedrijf succesvol verkopen. Nu zijn er verschillende manieren om deze waarde te bepalen. In dit blog behandelen we de belangrijkste methoden.
De EBITDA Multiple voor SaaS bedrijven
Het is misschien wel de meest populaire methode, maar wij zijn er eigenlijk geen fan van!
“Bij deze methode pak je de (genormaliseerde) EBITDA van je bedrijf en die vermenigvuldig je met een marktgemiddelde multiple.”
EBITDA is de winst voor de aftrek van belasting, afschrijvingen, rentelasten of andere afboekingen. Nu valt het overigens aan te bevelen om deze EBITDA altijd te normaliseren. Heb je in het afgelopen jaar bijvoorbeeld een afwijkende investering gedaan, iemand moeten uitkopen met een vaststellingsovereenkomst of een hogere management fee uitgekeerd? Dan kun je die kosten normaliseren en de verkoopprijs significant hoger uit laten vallen.
Helaas kent deze methode verschillende nadelen voor SaaS bazen. Allereerst is de multiple in Nederland gemiddeld 6,7 x de EBITDA en in de DACH regio 8,6 x de EBITDA. We praten dus over gemiddelden die per land ook nog eens sterk fluctueren. Daarnaast wordt de waarde van jouw bedrijf ook sterk beïnvloed door bijvoorbeeld het type software dat je levert, de hoogte van de ARR, de afhankelijkheid van derden en de totale bedrijfsomvang. Niet voor niets doen veel private equity organisaties aan ‘kraaltjes rijgen’ door verschillende SaaS bedrijven samen te voegen. Meer omzet leidt tot een andere type koper met vaak diepere zakken. Tot slot hebben veel SaaS bedrijven geen focus op EBITDA, maar op groei. Al met al genoeg redenen waardoor veel SaaS kopers uitwijken naar de tweede optie: de ARR Multiple.
De ARR of MRR Multiple voor SaaS bedrijven
Bij de ARR of MRR multiple gaat het om de repeterende jaar- of maandomzet maal een marktgemiddelde multiple. Let op; in veel gevallen wordt omzet uit SLA’s of andere repeterende diensten hier niet meegenomen. Verder geldt ook hier dat deze multiple in het buitenland anders ligt dan in Nederland. Aanvullend merken we dat in de huidige markt, met wat financiële onzekerheid, deze methode minder geliefd is. Laat je daarbij overigens niet verblinden door eventuele biedingen. Recent hebben we een SaaS bedrijf geholpen die maar liefst 10x de ARR aangeboden kreeg. Uiteindelijk bleek iets meer dan 4x de ARR direct op de rekening van de ondernemer bijgeschreven te worden. De rest was conditioneel. Even met de voetjes op de grond: wij zien gemiddelden in Nederland variëren tussen de 3 en 5 x de ARR. Wederom hangen hier eerder genoemde factoren als omvang, afhankelijkheid en type software weer samen met de multiple. Laten we daarom overgaan naar de favoriete optie.
De DCF-methode voor SaaS bedrijven
Met de DCF-methode ga je uit van de toekomstige Cash Flow van het bedrijf. Verder wordt een Discount opgenomen die gebaseerd is op de mate waarin de koper risico loopt met de aankoop van jouw SaaS bedrijf. BDO heeft hier ooit eens een mooi lijstje voor gemaakt. Onder andere de afhankelijkheid van het management, de afhankelijkheid van een beperkte set klanten, toetredingsbarrières en trackrecord maken deel uit van deze lijst. Het is dus veel waard om je SaaS bedrijf te sturen op de metrics uit de DCF-methode. Hoe kun je de waarde van je SaaS bedrijf verhogen? Daar komen we later op terug. Maar eerst even dit…
Het is goed om nog even wat Brabantse nuchterheid op tafel te leggen. Want waar veel SaaS bazen van houden zijn cijfers die een hockeystick laten zien! Dat snappen we, want ook jij staat natuurlijk net aan de vooravond van (internationale, exponentiële of branche-overstijgende) groei. Maar weet dat je bij het presenteren van een hockeystick juist een boemerang terug kunt verwachten. Een koper zal namelijk de voorwaarde opnemen dat je, middels een earn-out, een deel van de prijs conditioneel uitbetaald krijgt. Concreet: stel je krijgt een bieding van 10 miljoen euro voor je bedrijf. In veel deals zien we dat gemiddeld 25% in de vorm van een earn-out plaatsvindt. Daarnaast kan bij hoge bedragen ook een vendor loan van hetzelfde formaat vereist worden. De cash at closing, voor ons beter bekend als boter bij de vis, is daarmee een stuk lager dan gehoopt. Kortom;
“Blijf altijd scherp als het gaat om de voorwaarden van een deal. Deze zijn vaak nog belangrijker dan de prijs!”
Hoe verhoog ik de waarde van mijn SaaS bedrijf?
Nu zijn er natuurlijk nog veel meer methoden om de waarde van je bedrijf te bepalen. Voor nu hebben we het liever over manieren om de waarde van jouw bedrijf te verhogen. We hebben een uitgebreid blog over geschreven met meer details over het verkoopklaar maken van jouw SaaS bedrijf. Hierin kun je lezen waar een koper naar kijkt en welke stappen horen bij een succesvolle exit. Maar naast de tips uit dat blog is het goed om ook hier nog wat toevoegingen te maken.
Eerder noemden we al de bedrijfsomvang/ hoogte van de omzet als value driver. Om dit te vergroten kan het daarom slim zijn om voorafgaand aan een exit eerst nog een aantal overnames te doen.
“Het is niet voor niets dat veel professionele kopers een buy-and-build strategie hanteren om zo de waarde van een bedrijf te laten stijgen.”
Natuurlijk is dit een proces dat al snel twee jaar van je tijd in beslag zal nemen. Toch zien we dat de omvang van de repeterende omzet van een SaaS bedrijf telt!
Verder kun je de waarde verhogen door een goede voorbereiding. Je bedrijf exit ready maken, dat is waar het om draait! Denk daarom minimaal 2 jaar voor een bedrijfsverkoop na over jouw ideale exit strategie en breng in kaart wat het verschil is tussen de huidige enterprise value en de gewenste ondernemingswaarde. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Tot slot noemden we eerder al het woord normalisaties. We willen dit nog een keer herhalen, want dit kan snel tot een waardeverhoging leiden. Vraag je boekhouder om altijd een lijstje bij te houden dat je bij een verkoop mee kunt nemen. Ga daarbij niet zover dat je iedere 10 euro op gaat schrijven, maar bedragen boven de 2500 euro kunnen zeker tot grote verschillen leiden. Want stel je hebt 2500 euro gespendeerd aan een uitzonderlijke situatie, dan is dat bij de multiple methode al snel 2500 x 6,7 aan ondernemingswaarde die je door je neus boort.
Het verschil tussen ondernemingswaarde en koopprijs
Wat? Ondernemingswaarde… koopprijs? Zit daar verschil tussen? Jazeker! Wat veel ondernemers niet beseffen is dat de ondernemingswaarde iets zegt over de waarde die een koper aan jouw bedrijf hangt. De koopprijs is echter het bedrag dat daadwerkelijk betaald gaat worden. Maar wat is nou het verschil? Simpel gezegd is de formule als volgt:
Koopprijs aandelen (o.b.v. Cash & Debt Free) =
Enterprise Value – debt + cash +/- NWC adjustments
Laten we dit eens middels een voorbeeld bespreken. De term Cash & Debt Free betekent dat je de schulden van de enterprise value aftrekt en de overtollige cash erbij optelt. Stel: je krijgt een bieding van 10 miljoen euro, maar je hebt nog een schuld van 1 miljoen euro en 250.000 euro aan overtollig cash. In dat geval kom je al uit op 9.25M qua koopprijs, maar dat is nog exclusief de Netto Werkkapitaal Correctie (NWC). Dit laatste zegt iets over het kapitaal dat in de onderneming moet blijven zitten om de maandelijkse lasten te dragen. Met andere woorden; welk bedrag heb je nodig om de salarissen, huurkosten en overige repeterende kosten te betalen? Nu wordt vaak een periode van 3 tot 6 maanden gehanteerd om de NWC te bepalen, maar jij kunt je voorstellen dat daar nogal een verschil tussen zit. Want 3 maanden x de kosten of 6 maanden x de kosten is nogal anders! Stel je onderhandelt uiteindelijk een bedrag van 300k uit, dan komt in dit voorbeeld de koopprijs dus uit op 8.95M. Toch wel een flink verschil. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de belasting die je daarover moet betalen als je het bedrag netto op je bankrekening wilt bijschrijven.
Waar moet je op letten bij de verkoop van een SaaS bedrijf?
We hebben natuurlijk al heel wat tips & tricks gegeven over het verkopen van je SaaS bedrijf, maar hierbij nog een paar zaken die we je niet willen onthouden. Denk bijvoorbeeld aan de Letter of Intent, in Nederland beter bekend als intentieovereenkomst. Na het ontvangst van een bieding probeert een koper regelmatig deze fase over te slaan. Laat dat niet toe! Het is belangrijk dat je weet waar je aan toe bent. Denk aan garanties, voorwaarden, eisen, betaalcondities, verplichtingen en andere elementen die invloed hebben op jouw vrijheid of het bedrag dat je op je bankrekening krijgt. Een goede intentieovereenkomst moet de contouren van de uiteindelijke deal omhelzen en telt al snel 10 pagina’s. Is het minder? Krab je dan achter de oren en vraag jezelf af of je wel écht alles afgedekt hebt! Hieronder een lijstje dat je kan helpen:
Wat we je ook mee willen geven is dat je als SaaS ondernemer natuurlijk over een set kroonjuwelen beschikt in de vorm van de software. Zorg daarom dat de koper altijd een onafhankelijke derde inhuurt en niet zelf in jouw software kan grasduinen. Voorkom dat een deal klapt terwijl je alles al prijs hebt gegeven. Dit geldt ook voor informatie over klanten, prospects, contracten, medewerkers, etc. Blijf behoudend in de informatievoorziening, mits het om een externe partij gaat die het onderzoek uitvoert.
Tot slot;
“Denk goed na over wat je jouw personeel vertelt.”
We raden je altijd aan om wel iets te vertellen. Breng bijvoorbeeld de boodschap over dat je op zoek gaat naar een strategische partij om mee samen te werken. Een partij die het bedrijf gaat helpen met de groei. Zo voorkom je geroddel in de wandelgangen. En het maakt vervolgens niets uit of jij nu wel of niet aandelen verkoopt. Toch?
Auteur: René de Jong (Eigenaar/ M&A adviseur bij Anno1982)