Waarom zou je geld ophalen voor je SaaS bedrijf, als het winstgevend is, groeit en iedereen het naar de zin heeft? Het is de vraag die mijn gast van vandaag zichzelf ook stelde, en het antwoord was: we gaan gewoon lekker door met hoe we bezig zijn: bootstrappen,...
SaaS Bazen Podcast
Alle afleveringen
204 – De startup journey van Boudewijn Groot, Proprli
Vandaag hoor je een onvervalst startup verhaal, met alle ups en downs die daarbij horen. Boudewijn Groot zit bij me aan tafel, en hij is founder van het SaaS bedrijf Proprli. Hij neemt me mee naar de vroege dagen van zijn startup, waarin hij de nodige uitdagingen had....
203 – Stefan Smulders: Bootstrapped naar 8M ARR (Expandi)
Vandaag ga ik in gesprek met Stefan Smulders, founder van Expandi. Het is januari 2019, en de eerste code is net geschreven. Samen met zijn co-founders en een klein team developers werkte hij aan een MVP. Met eigen spaargeld, en een duidelijke deadline: live in 3...
202 – Joris van der Gucht (Silverfin) over het bouwen van een commercieel team en zijn € 300M exit
Vandaag hoor je Joris van der Gucht, een Belgische SaaS founder die, zoals hij zelf zegt, bij de start van zijn bedrijf Silverfin 10 jaar geleden droomde van 1 miljoen euro omzet. Vorig jaar verkocht hij datzelfde bedrijf aan Visma, voor 300 miljoen, waarmee Silverfin...
201 -Zo maak je software ontwikkeling eenvoudig(er) – Hugo Hemmen
Vandaag is Hugo Hemmen van Gapstars te gast. Hij vertelt over zijn ervaringen in het bouwen van high-performing development teams. De kernvraag is: hoe houd je softwareontwikkeling eenvoudig? Vanzelfsprekend is dit geen eenvoudig te beantwoorden vraag, maar met de...
200 – De Vergeten Stap bij Validatie, Decision Architecture, Betere Beslissingen – Samir Saberi
Er is één ding dat 99% van de SaaS-bedrijven over het hoofd ziet bij het zoeken naar PMF of het nemen van belangrijke beslissingen: Ze zoeken naar validatie (bevestiging), niet naar FALSIFICATIE. Ik geef toe, ik ben hier ook schuldig aan geweest. Daarom is dit...
199 – Praktijkcase: zo verloopt het verkooptraject van een SaaS bedrijf
Michel Pilet verkocht zijn SaaS bedrijf Clevergig aan Visma. Karel Rabaut deed dat eerder al: hij verkocht Beeple aan Visma, en had een belangrijke rol in de overname van Clevergig naar Visma. Hij zat nu aan de ‘buy-side’. En guess what; ze zijn beiden te gast in...
198 – Een gesprek over Cultuur en Leiderschap in SaaS
Als ik succesvolle scale-up CEO’s vraag naar hun meest bepalende onderdeel in hun succes, komt er vaak hetzelfde antwoord: Onze cultuur. Datzelfde antwoord krijg je als je vraagt waar men het meest trots op is. Onze cultuur. Echter, vraag je door, om te begrijpen...
197 – Mijn terugblik op 2023: een jaar van ups & downs
Vandaag een keer geen interview, maar een solo aflevering. Ik vertel over mijn jaar, en vooral over mijn besluit om te stoppen met mijn SaaS bedrijf Playbookify. En; what's in store for 2024? Dank aan iedereen die betrokken is geweest bij onze community, podcasts en...
196 – Chris Zadeh over de drivers van succesvol ondernemen
“Die getatoeëerde, shark diving, thai-boxende figuur willen we niet aan tafel hebben bij deze deal, anders winnen we ‘m niet.” Die uitspraak deed ooit iemand uit het sales team bij Ohpen. Die uitspraak ging over Chris Zadeh, de founder en CEO. Want dat Chris een...
195 – Succesvol met SaaS in Oosterse markten: do’s & don’ts – Diane Janknegt
“De groeimarkten liggen in het Oosten”, vertelde Diane Janknegt me toen ik haar onlangs sprak. Ze is founder van Wizenoze en doet veel zaken in India en Arabische landen. Ik ging met haar in gesprek over haar stap naar ‘het Oosten’. Luisteren naar haar ervaringen en...
194 – Zo haal je het maximale rendement uit je marketingbudget – Daan Schmidt
Hoe haal je het maximale rendement uit je marketing budget? Hoe minimaliseer of voorkom je verloren budget op je campagnes? Het begint bij de basis: je boodschap. Zonder een winnende boodschap verlies je onnodig marketinggeld. Daan Schmidt schuift aan om deze...
193 – Waarom jouw SaaS bedrijf een COO nodig heeft – Guido Koershuis
Vandaag gaat Johan in gesprek met Guido Koershuis, over de rol van de COO. Meestal gaat het in deze podcast over de CEO, vandaag staat het operationele hart van de organisatie dus in het zonnetje. Maar wat doet een COO eigenlijk, wat zijn de verantwoordelijkheden die...
192 – Founder lessen: ‘Punches’ incasseren, omgaan met stress en blijven groeien – Nico Oud / SpringCast
Als luisteraar weet je het: het leven van een startup founder gaat niet over rozen. Je krijgt dagelijks punches te verwerken, de ene dag van een lichtgewicht maar ook zeker regelmatig van een zwaargewicht, en als founder moet je manieren vinden om hiermee om te gaan....
191 – Internationalisatie Dilemma: US of Europa en Lokale Kantoren of Gecentraliseerde Aanpak
Twee internationalisatie dilemma’s voor veel SaaS bedrijven: 1. US of Europa? 2. Lokale kantoren openen, of werken vanuit je HQ? Ik vroeg het aan Guy van Neck, founder van Mobietrain. Hij koos voor Europa, en als strategie lokale kantoren (in o.a. Spanje, Italië en...
190 – Jordi Bron: SaaS naast je agency en demand generation in SaaS
Jordi Bron is founder van Red Panda Works en als investeerder betrokken bij diverse SaaS bedrijven. Hij deelt in deze aflevering wat hij heeft geleerd van succesvolle en niet-succesvolle SaaS bedrijven en legt uit waarom demand generation de missende link is bij veel...
189 – Job Verhagen over groei, omgaan met onzekerheden en strategie
Job Verhagen is CEO van Intercept en founder van Reassure, een SaaS oplossing voor MSPs. Hij deelt zijn visie op groei en strategie en deelt open over zijn ondernemerslessen. Intercept website: https://intercept.cloud/ Reassure website: https://reassure.cloud/...
188 – Waarom Cloud86 koos voor alternative debt financing
Geld ophalen bij investeerders, hoe doe je dat? En vooral: welke financieringsvorm kies je, bij wat voor type investeerder klop je aan? Steeds vaker zien we bedrijven kiezen voor alternatieve financieringsmethoden en vandaag hoor je Maurice en Willem Jan van Cloud86...
187 – Steven Nelemans over de impact van AI op SaaS
Steven Nelemans, founder van Luna.ai, is te gast om te vertellen over zijn AI/SaaS startup. Hij deelt zijn visie op de AI ontwikkelingen en vertelt over zijn ambitie om de unicorn-status te bereiken met 20 medewerkers. Luna website: https://getluna.dev/ Podcast...
186 – Hoe vertaal je strategie naar executie? Patrick Polak – Newion
Commercie, product en organisatie: de drie pijlers van de strategie van je SaaS bedrijf. Patrick vertelt in deze aflevering over het framework dat hij heeft ontwikkelend voor Saas bedrijven. Klik op onderstaande link om het framework erbij te houden, dat maakt het...
185 – Robin van Lieshout: van team halveren naar succesvolle exit
Te gast: Robin van Lieshout. Robin is een SaaS Baas met een indrukwekkend track record. Hij bouwde met Insided een succesvol SaaS product, groeide naar zo'n 3M ARR, haalde 6.5M groeigeld op... en kreeg flink tegenwind. Hij groeide weliswaar naar 100 mensen, maar moest...
184 – Marketing tips voor early-stage SaaS startups – Bianca Bergshoeff van Maatwerk Online
Vandaag praat ik met Bianca Bergshoeff van Maatwerk Online, een marketing agency uit Rotterdam. Ik nodigde haar uit omdat ik wilde praten over de vraag: hoe richt je de marketing in voor een SaaS startup, in het bijzonder in de eerste maanden/jaren, waar je mogelijk...
183 – Symen Wahle over de Customer Success aanpak van Retail Solutions
Customer Success: dat is het thema waar we vandaag over praten. Te gast: Symen Wahle, mede-oprichter van Retail Solutions. Hij deelt zijn visie op Customer Success in SaaS en vertelt hoe hij binnen zijn organisatie met ca. 30 medewerkers omgaat met het succesvol maken...
182 – Het ontwikkelen en verkopen van een no-code platform – Jesse Meijers, Triggre
Jesse Meijers is SaaS Baas bij Triggre, een no-code platform. In deze aflevering: - het opstellen van een productvisie - het vasthouden aan je productvisie - het omgaan met klanten feedback - het verkopen van een blue ocean product - de marketing uitdagingen bij het...
181 – Praktijkcase: waarom PointerPro koos voor EOS als ‘operating system’ voor het bedrijf
Het SaaS bedrijf PointerPro telde 10 mensen toen de founders merkten dat ze een managementlaag nodig hadden. Maar, ze wilden dat niet zonder 'operating system' en daarom kozen ze voor EOS: het Entrepreneurial Operating System. In deze aflevering hoor je...
180 – De sleutel tot het bouwen van een dream team – Iris Zonneveldt van Treams
Heb je wel eens gewerkt in een dream team? En zou je van jouw huidige team ook een dream team willen maken? Vandaag hoor je de adviezen van Iris Zonneveldt, founders van Treams. Met Treams helpt ze bedrijven om beter te luisteren naar medewerkers, meer feedback uit te...
179 – Switchen naar usage-based pricing + beter subscription management – Wolter van Younium
Vandaag schuift Wolter Rebergen van Younium aan. Eerder was hij te gast om te praten over SaaS metrics en KPIs, en vandaag gaan we het specifieker hebben over zijn vakgebied en tool: SaaS subscription management. Maar eerst vraag ik hem hoe hun internationalisatie...
178 – Viktor.ai founders over hun 5M fundraise, GTM strategie en vriendschap
Viktor.ai founders Peter Madlener en Wouter Riedijk zijn te gast. Ze haalden in 2022 een investeringsronde van 5.1M op bij Newion, APG (ANET), en InnovationQuarter Capital. Thema's deze aflevering: - hoe de 2 eerdere bedrijven van Peter en Wouter de aanzet waren tot...
177 – Wolter Smit, CEO TOPdesk over internationalisatie, sustainable & profitable growth en cultuur
Wolter Smit is mede-oprichter en CEO van TOPdesk. Met zo'n 1.000 mensen wereldwijd werkt TOPdesk aan een service management platform. En dat alles zonder externe financiering. In deze aflevering: - De 4 guiding principles binnen TOPdesk - De visie van Wolter op...
176 – Van maatwerk software naar SaaS exit – Niels Bouwman – Lytho
Als algemeen directeur binnenkomen om vervolgens een maatwerk software product om te bouwen naar een SaaS product, dat vraagt om lef en vertrouwen! Na enkele iteraties ontstaat het product Lytho waarmee hij o.a. voet krijgt in de VS. Terwijl hij partnerships aan het...
175 – Tim Martens, CRO van Simplicate over sales in het mid-market segment
Vandaag te gast: Tim Martens, CRO van Simplicate. Eerder, in aflevering 12, sprak ik met de founders van Simplicate, Gerard en Peter, en vandaag gaan we dieper in op het thema sales. Er zijn twee hoofdvragen: hoe schaal je sales op na het behalen van PMF en 2: hoe kun...
174 – De optimale inrichting van je product development proces – Erik Kramer Cloud++
Erik Kramer vertelt over de struggles van SaaS bedrijven in het product development proces. Met Cloud++ helpt Erik zo'n 10 SaaS bedrijven met het ontwikkelen van software, door een remote development team vanuit Brazilië te faciliteren. Erik schuift aan in deze...
173 – Barend Raaff over het bouwen van zijn 2e SaaS bedrijf Carv
Na de exit met zijn eerste SaaS bedrijf Harver, bedacht Barend Raaff al snel een nieuw product: Carv. "Say no to meetings" is het credo, en in deze podcast deelt hij zijn plannen met Carv. Barend vertelt wat hij leerde van zijn tijd bij Harver, en de vraag is: wat...
172 – Ondernemen op gevoel en bootstrappen met sneakers – Remco Treuren – WebinarGeek
Een groei van 400% in 1 jaar: dat is wat Corona deed voor WebinarGeek. Founder Remco Treuren deelt zijn verhaal over deze hectische periode. Ook vertelt hij over hun stap naar de VS, die nieuwe uitdagingen en inzichten heeft gegeven. WebinarGeek: www.webinargeek.com...
171 – SaaS sales: Pioneer Account Executive en Sales Benchmarks – Bluebird Recruitment
Vandaag praat ik met Machiel Kunst en Adriaan ten Bosch van Bluebird. Je denkt misschien; die namen ken ik, en dat klopt. In aflevering 74 waren ze ook al te gast om te praten over het bouwen van een sales team, en vanwege de positieve reacties op dat gesprek én de...
170 – Fourthline CEO Krik Gunning over het bouwen van een complex product.
300 man personeel met meer dan 50 nationaliteiten in 5 jaar tijd: Dat is Fourthline! Met de ambitie om 100 miljoen ARR te genereren hebben ze de focus op Europa gericht. Hoe is het om een SaaS product te bouwen voor een markt waar de kwaliteitsstandaarden extreem hoog...
169 – Tymen van Dyl (RoomRaccoon) over zijn reis naar 10M ARR
Hij startte in 2017, heeft inmiddels een team van ruim 100 mensen en is op weg van 5M ARR naar 10M ARR: Tymen van Dyl van RoomRaccoon is te gast. Hij vertelt over de start van zijn bedrijf, in Nederland, en hoe hij de stap zette naar Zuid-Afrika, waar inmiddels ruim...
168 – Rob van Nuenen (Channable) over het bouwen van een winnend team
Een winnend team samenstellen: voor veel founders een pittige uitdaging. In deze aflevering van de SaaS Bazen podcast vraag ik hoe Rob van Nuenen dit heeft gedaan. Zijn team is de grens van 200 personen al ruimschoots gepasseerd, tijd om te vragen naar zijn ‘lessons...
167 – Hoe deze Zweedse SaaS scale-up de Nederlandse markt verovert – Niek Hermus, Oneflow
Niek Hermus, countrymanager van Oneflow is te gast om te praten over de internationale expansie van het Zweedse SaaS bedrijf. Met zo’n 200 medewerkers, waarvan een klein deel in Nederland, timmert Oneflow hard aan de weg. Ik vraag Niek naar de strategie van Oneflow:...
166 – Duco Sickinghe (Fortino) over zijn samenwerking met Steve Jobs en advies voor SaaS founders
Wat leer je van samenwerken met Steve Jobs? Ik vroeg het Duco Sickinghe van Fortino Capital. Hij werkte bij NeXT Computer rechtstreeks samen met Steve en vertelt in deze aflevering van SaaS Bazen welke impact dat gehad heeft op zijn carrière. En, er waren meer vragen...
165 – Internationaal gaan naar de Nordics: de lessons learned van Ruben Niet
Internationaal gaan met je SaaS bedrijf: voor welke aanpak kies je? a) opportunistische approach b) strategische approach Onze gast van vandaag, Ruben Niet, koos aanvankelijk voor de opportunistische aanpak. Hij koos een land, breidde zijn team uit en… merkte dat het...
164 – De ondernemerslessen van Berry de Kort CEO van JMango360
JMango360 zit met 75 werknemers in de scaling-up fase. Ze bedienen klanten in meer dan 60 landen en hebben kantoren over de gehele wereld. Berry neemt ons tijdens dit gesprek mee hoe het werken met een board in de praktijk werkt. Verder deelt hij zijn visie op hoe je...
163 – Persoonlijke groei en personal well-being – Michiel Reith
Een ambitieuze BHAG, een inspirerend levensverhaal; dat staat vandaag centraal. Te gast is Michiel Reith, en hij vertelt over zijn bijzondere levensverhaal en duidelijke missie. Het gesprek gaat over persoonlijke groei, well-being, over de transitie van presteren naar...
162 – Dit kunnen SaaS Bazen leren van Silicon Valley – Casper Bakker
15 tech bedrijven in Silicon Valley bezoeken in maar 7 dagen. Casper is founder van Picqer. Picqer is een Calm Company, geconcentreerd werken, alleen aan zaken die echt het verschil maken Tijdens zijn reis samen met zijn compagnon Stephan heeft hij gezien dat ze als...
161 – re:cap: alles over receivable-based en recurring revenue based finance – Paul Staal
Recurring revenue-based finance, receivable-based finance; wat is dat precies? En wanneer is het interessant? Ik besprak het met Paul Staal van re:cap en het gesprek is nu te beluisteren! En natuurlijk praten we niet alleen over deze financieringsmodellen, we praten...
160 – Johan en Jan over hun lessons learned met Playbookify
In deze aflevering vertelt Johan over zijn eigen startup Playbookify, samen met zijn co-founder Jan. Wat hebben ze geleerd van 12 maanden werken aan een SaaS startup? Nou, teveel om in een uurtje te delen, maar Jan en Johan hebben een poging gedaan om wat highlights...
159 – Chief of product Emil de Valk over product development
Wanneer je als bureau gaat transformeren naar SaaS komen er diverse uitdagingen op je pad. Je hoort chief product & technology van TinQwise over de uitdagingen op het gebied van product development. Hij vertelt over de teamsamenstelling en de rollen en over het...
158 – Hoe zet je een partnerprogramma op voor SaaS – Rick van den Bosch van Channext
Zo boost je de sales van jouw SaaS: Partnerships Als je werkt met partners zijn er meer dan 60% in-actief. Rick legt uit hoe je een partnerprogramma voor je SaaS bedrijf opzet en zorgt dat ze omzet genereren. Channext: https://channext.com/ Podcast sponsor Leadinfo:...
157 – Quintin Schevernels over het schalen van een SaaS business
Deze week in de podcast: Quintin Schevernels. Hij was onder andere CEO van Funda, schreef een boek over startups en investeert in SaaS bedrijven. Ik praat met hem over het stellen van prioriteiten, want volgens Quintin draait het allemaal om ‘the main thing’....
156 – Werken met een remote development team – Hugo Hemmen van Gapstars
Een (dedicated) development team op afstand; hoe werkt dat eigenlijk? Die vraag kregen we afgelopen jaar steeds vaker, en dus nodigden we iemand uit om ons daarover te vertellen: Hugo Hemmen van Gapstars. Met Gapstars levert hij dedicated teams voor meer dan 30 SaaS...