Hoe haal je het maximale rendement uit je marketing budget? Hoe minimaliseer of voorkom je verloren budget op je campagnes? Het begint bij de basis: je boodschap. Zonder een winnende boodschap verlies je onnodig marketinggeld. Daan Schmidt schuift aan om deze...
SaaS Bazen Podcast
Alle afleveringen
Waarom jouw SaaS bedrijf een COO nodig heeft – Guido Koershuis
Vandaag gaat Johan in gesprek met Guido Koershuis, over de rol van de COO. Meestal gaat het in deze podcast over de CEO, vandaag staat het operationele hart van de organisatie dus in het zonnetje. Maar wat doet een COO eigenlijk, wat zijn de verantwoordelijkheden die...
192 – Founder lessen: ‘Punches’ incasseren, omgaan met stress en blijven groeien – Nico Oud / SpringCast
Als luisteraar weet je het: het leven van een startup founder gaat niet over rozen. Je krijgt dagelijks punches te verwerken, de ene dag van een lichtgewicht maar ook zeker regelmatig van een zwaargewicht, en als founder moet je manieren vinden om hiermee om te gaan....
191 – Internationalisatie Dilemma: US of Europa en Lokale Kantoren of Gecentraliseerde Aanpak
Twee internationalisatie dilemma’s voor veel SaaS bedrijven: 1. US of Europa? 2. Lokale kantoren openen, of werken vanuit je HQ? Ik vroeg het aan Guy van Neck, founder van Mobietrain. Hij koos voor Europa, en als strategie lokale kantoren (in o.a. Spanje, Italië en...
190 – Jordi Bron: SaaS naast je agency en demand generation in SaaS
Jordi Bron is founder van Red Panda Works en als investeerder betrokken bij diverse SaaS bedrijven. Hij deelt in deze aflevering wat hij heeft geleerd van succesvolle en niet-succesvolle SaaS bedrijven en legt uit waarom demand generation de missende link is bij veel...
189 – Job Verhagen over groei, omgaan met onzekerheden en strategie
Job Verhagen is CEO van Intercept en founder van Reassure, een SaaS oplossing voor MSPs. Hij deelt zijn visie op groei en strategie en deelt open over zijn ondernemerslessen. Intercept website: https://intercept.cloud/ Reassure website: https://reassure.cloud/...
188 – Waarom Cloud86 koos voor alternative debt financing
Geld ophalen bij investeerders, hoe doe je dat? En vooral: welke financieringsvorm kies je, bij wat voor type investeerder klop je aan? Steeds vaker zien we bedrijven kiezen voor alternatieve financieringsmethoden en vandaag hoor je Maurice en Willem Jan van Cloud86...
187 – Steven Nelemans over de impact van AI op SaaS
Steven Nelemans, founder van Luna.ai, is te gast om te vertellen over zijn AI/SaaS startup. Hij deelt zijn visie op de AI ontwikkelingen en vertelt over zijn ambitie om de unicorn-status te bereiken met 20 medewerkers. Luna website: https://getluna.dev/ Podcast...
186 – Hoe vertaal je strategie naar executie? Patrick Polak – Newion
Commercie, product en organisatie: de drie pijlers van de strategie van je SaaS bedrijf. Patrick vertelt in deze aflevering over het framework dat hij heeft ontwikkelend voor Saas bedrijven. Klik op onderstaande link om het framework erbij te houden, dat maakt het...
185 – Robin van Lieshout: van team halveren naar succesvolle exit
Te gast: Robin van Lieshout. Robin is een SaaS Baas met een indrukwekkend track record. Hij bouwde met Insided een succesvol SaaS product, groeide naar zo'n 3M ARR, haalde 6.5M groeigeld op... en kreeg flink tegenwind. Hij groeide weliswaar naar 100 mensen, maar moest...
184 – Marketing tips voor early-stage SaaS startups – Bianca Bergshoeff van Maatwerk Online
Vandaag praat ik met Bianca Bergshoeff van Maatwerk Online, een marketing agency uit Rotterdam. Ik nodigde haar uit omdat ik wilde praten over de vraag: hoe richt je de marketing in voor een SaaS startup, in het bijzonder in de eerste maanden/jaren, waar je mogelijk...
183 – Symen Wahle over de Customer Success aanpak van Retail Solutions
Customer Success: dat is het thema waar we vandaag over praten. Te gast: Symen Wahle, mede-oprichter van Retail Solutions. Hij deelt zijn visie op Customer Success in SaaS en vertelt hoe hij binnen zijn organisatie met ca. 30 medewerkers omgaat met het succesvol maken...
182 – Het ontwikkelen en verkopen van een no-code platform – Jesse Meijers, Triggre
Jesse Meijers is SaaS Baas bij Triggre, een no-code platform. In deze aflevering: - het opstellen van een productvisie - het vasthouden aan je productvisie - het omgaan met klanten feedback - het verkopen van een blue ocean product - de marketing uitdagingen bij het...
181 – Praktijkcase: waarom PointerPro koos voor EOS als ‘operating system’ voor het bedrijf
Het SaaS bedrijf PointerPro telde 10 mensen toen de founders merkten dat ze een managementlaag nodig hadden. Maar, ze wilden dat niet zonder 'operating system' en daarom kozen ze voor EOS: het Entrepreneurial Operating System. In deze aflevering hoor je...
180 – De sleutel tot het bouwen van een dream team – Iris Zonneveldt van Treams
Heb je wel eens gewerkt in een dream team? En zou je van jouw huidige team ook een dream team willen maken? Vandaag hoor je de adviezen van Iris Zonneveldt, founders van Treams. Met Treams helpt ze bedrijven om beter te luisteren naar medewerkers, meer feedback uit te...
179 – Switchen naar usage-based pricing + beter subscription management – Wolter van Younium
Vandaag schuift Wolter Rebergen van Younium aan. Eerder was hij te gast om te praten over SaaS metrics en KPIs, en vandaag gaan we het specifieker hebben over zijn vakgebied en tool: SaaS subscription management. Maar eerst vraag ik hem hoe hun internationalisatie...
178 – Viktor.ai founders over hun 5M fundraise, GTM strategie en vriendschap
Viktor.ai founders Peter Madlener en Wouter Riedijk zijn te gast. Ze haalden in 2022 een investeringsronde van 5.1M op bij Newion, APG (ANET), en InnovationQuarter Capital. Thema's deze aflevering: - hoe de 2 eerdere bedrijven van Peter en Wouter de aanzet waren tot...
177 – Wolter Smit, CEO TOPdesk over internationalisatie, sustainable & profitable growth en cultuur
Wolter Smit is mede-oprichter en CEO van TOPdesk. Met zo'n 1.000 mensen wereldwijd werkt TOPdesk aan een service management platform. En dat alles zonder externe financiering. In deze aflevering: - De 4 guiding principles binnen TOPdesk - De visie van Wolter op...
176 – Van maatwerk software naar SaaS exit – Niels Bouwman – Lytho
Als algemeen directeur binnenkomen om vervolgens een maatwerk software product om te bouwen naar een SaaS product, dat vraagt om lef en vertrouwen! Na enkele iteraties ontstaat het product Lytho waarmee hij o.a. voet krijgt in de VS. Terwijl hij partnerships aan het...
175 – Tim Martens, CRO van Simplicate over sales in het mid-market segment
Vandaag te gast: Tim Martens, CRO van Simplicate. Eerder, in aflevering 12, sprak ik met de founders van Simplicate, Gerard en Peter, en vandaag gaan we dieper in op het thema sales. Er zijn twee hoofdvragen: hoe schaal je sales op na het behalen van PMF en 2: hoe kun...
174 – De optimale inrichting van je product development proces – Erik Kramer Cloud++
Erik Kramer vertelt over de struggles van SaaS bedrijven in het product development proces. Met Cloud++ helpt Erik zo'n 10 SaaS bedrijven met het ontwikkelen van software, door een remote development team vanuit Brazilië te faciliteren. Erik schuift aan in deze...
173 – Barend Raaff over het bouwen van zijn 2e SaaS bedrijf Carv
Na de exit met zijn eerste SaaS bedrijf Harver, bedacht Barend Raaff al snel een nieuw product: Carv. "Say no to meetings" is het credo, en in deze podcast deelt hij zijn plannen met Carv. Barend vertelt wat hij leerde van zijn tijd bij Harver, en de vraag is: wat...
172 – Ondernemen op gevoel en bootstrappen met sneakers – Remco Treuren – WebinarGeek
Een groei van 400% in 1 jaar: dat is wat Corona deed voor WebinarGeek. Founder Remco Treuren deelt zijn verhaal over deze hectische periode. Ook vertelt hij over hun stap naar de VS, die nieuwe uitdagingen en inzichten heeft gegeven. WebinarGeek: www.webinargeek.com...
171 – SaaS sales: Pioneer Account Executive en Sales Benchmarks – Bluebird Recruitment
Vandaag praat ik met Machiel Kunst en Adriaan ten Bosch van Bluebird. Je denkt misschien; die namen ken ik, en dat klopt. In aflevering 74 waren ze ook al te gast om te praten over het bouwen van een sales team, en vanwege de positieve reacties op dat gesprek én de...
170 – Fourthline CEO Krik Gunning over het bouwen van een complex product.
300 man personeel met meer dan 50 nationaliteiten in 5 jaar tijd: Dat is Fourthline! Met de ambitie om 100 miljoen ARR te genereren hebben ze de focus op Europa gericht. Hoe is het om een SaaS product te bouwen voor een markt waar de kwaliteitsstandaarden extreem hoog...
169 – Tymen van Dyl (RoomRaccoon) over zijn reis naar 10M ARR
Hij startte in 2017, heeft inmiddels een team van ruim 100 mensen en is op weg van 5M ARR naar 10M ARR: Tymen van Dyl van RoomRaccoon is te gast. Hij vertelt over de start van zijn bedrijf, in Nederland, en hoe hij de stap zette naar Zuid-Afrika, waar inmiddels ruim...
168 – Rob van Nuenen (Channable) over het bouwen van een winnend team
Een winnend team samenstellen: voor veel founders een pittige uitdaging. In deze aflevering van de SaaS Bazen podcast vraag ik hoe Rob van Nuenen dit heeft gedaan. Zijn team is de grens van 200 personen al ruimschoots gepasseerd, tijd om te vragen naar zijn ‘lessons...
167 – Hoe deze Zweedse SaaS scale-up de Nederlandse markt verovert – Niek Hermus, Oneflow
Niek Hermus, countrymanager van Oneflow is te gast om te praten over de internationale expansie van het Zweedse SaaS bedrijf. Met zo’n 200 medewerkers, waarvan een klein deel in Nederland, timmert Oneflow hard aan de weg. Ik vraag Niek naar de strategie van Oneflow:...
166 – Duco Sickinghe (Fortino) over zijn samenwerking met Steve Jobs en advies voor SaaS founders
Wat leer je van samenwerken met Steve Jobs? Ik vroeg het Duco Sickinghe van Fortino Capital. Hij werkte bij NeXT Computer rechtstreeks samen met Steve en vertelt in deze aflevering van SaaS Bazen welke impact dat gehad heeft op zijn carrière. En, er waren meer vragen...
165 – Internationaal gaan naar de Nordics: de lessons learned van Ruben Niet
Internationaal gaan met je SaaS bedrijf: voor welke aanpak kies je? a) opportunistische approach b) strategische approach Onze gast van vandaag, Ruben Niet, koos aanvankelijk voor de opportunistische aanpak. Hij koos een land, breidde zijn team uit en… merkte dat het...
164 – De ondernemerslessen van Berry de Kort CEO van JMango360
JMango360 zit met 75 werknemers in de scaling-up fase. Ze bedienen klanten in meer dan 60 landen en hebben kantoren over de gehele wereld. Berry neemt ons tijdens dit gesprek mee hoe het werken met een board in de praktijk werkt. Verder deelt hij zijn visie op hoe je...
163 – Persoonlijke groei en personal well-being – Michiel Reith
Een ambitieuze BHAG, een inspirerend levensverhaal; dat staat vandaag centraal. Te gast is Michiel Reith, en hij vertelt over zijn bijzondere levensverhaal en duidelijke missie. Het gesprek gaat over persoonlijke groei, well-being, over de transitie van presteren naar...
162 – Dit kunnen SaaS Bazen leren van Silicon Valley – Casper Bakker
15 tech bedrijven in Silicon Valley bezoeken in maar 7 dagen. Casper is founder van Picqer. Picqer is een Calm Company, geconcentreerd werken, alleen aan zaken die echt het verschil maken Tijdens zijn reis samen met zijn compagnon Stephan heeft hij gezien dat ze als...
161 – re:cap: alles over receivable-based en recurring revenue based finance – Paul Staal
Recurring revenue-based finance, receivable-based finance; wat is dat precies? En wanneer is het interessant? Ik besprak het met Paul Staal van re:cap en het gesprek is nu te beluisteren! En natuurlijk praten we niet alleen over deze financieringsmodellen, we praten...
160 – Johan en Jan over hun lessons learned met Playbookify
In deze aflevering vertelt Johan over zijn eigen startup Playbookify, samen met zijn co-founder Jan. Wat hebben ze geleerd van 12 maanden werken aan een SaaS startup? Nou, teveel om in een uurtje te delen, maar Jan en Johan hebben een poging gedaan om wat highlights...
159 – Chief of product Emil de Valk over product development
Wanneer je als bureau gaat transformeren naar SaaS komen er diverse uitdagingen op je pad. Je hoort chief product & technology van TinQwise over de uitdagingen op het gebied van product development. Hij vertelt over de teamsamenstelling en de rollen en over het...
158 – Hoe zet je een partnerprogramma op voor SaaS – Rick van den Bosch van Channext
Zo boost je de sales van jouw SaaS: Partnerships Als je werkt met partners zijn er meer dan 60% in-actief. Rick legt uit hoe je een partnerprogramma voor je SaaS bedrijf opzet en zorgt dat ze omzet genereren. Channext: https://channext.com/ Podcast sponsor Leadinfo:...
157 – Quintin Schevernels over het schalen van een SaaS business
Deze week in de podcast: Quintin Schevernels. Hij was onder andere CEO van Funda, schreef een boek over startups en investeert in SaaS bedrijven. Ik praat met hem over het stellen van prioriteiten, want volgens Quintin draait het allemaal om ‘the main thing’....
156 – Werken met een remote development team – Hugo Hemmen van Gapstars
Een (dedicated) development team op afstand; hoe werkt dat eigenlijk? Die vraag kregen we afgelopen jaar steeds vaker, en dus nodigden we iemand uit om ons daarover te vertellen: Hugo Hemmen van Gapstars. Met Gapstars levert hij dedicated teams voor meer dan 30 SaaS...
155 – Waarom jouw SaaS bedrijf een Chief Visionary Officer nodig heeft – Victor Klaren | Thinkwise
Gestart in 2002, 140 mensen, 20-30% Y-oY groei, klanten in 30 landen en in de transitie naar SaaS: het is het verhaal van Thinkwise, lowcode platform voor core systems. De ambitie? De strijd aangaan met legacy software. In dit gesprek hoor je de visie van CVO Victor...
154 – Vergeet lean startup: Volg je product visie met Paul Veugen – Detail
3 succesvolle SaaS bedrijven gebouwd op data en intuïtie. Vooral intuïtie want Paul is niet bang om eigenwijs te zijn in het bouwen van een SaaS product. Waar veel SaaS bedrijven de lean startup omarmen, vertelt Paul over een andere, in zijn ogen een betere route. In...
153 – Van inbound marketing naar outbound sales – Yeelen Knegtering van Klippa
Van administratieve verplichtingen naar 7 jaar later 70 mensen in dienst met 4m ARR om dit proces te vergemakkelijken. In de beginfase van Klippa was het belangrijkste: Goede marketing! Vanaf vandaag de dag is dit nog steeds een belangrijke factor. Door de juiste...
152 – Perry Oostdam: van Recruitee founder naar investeerder
Binnen 7 jaar naar 200+ mensen en ruim voorbij de 10m ARR. Een aantal jaren geleden stonden Perry en zijn Co-founder op het punt om geld van een VC aan te nemen. Toch voelde het niet helemaal goed: De focus lag te veel op snelle groei terwijl Perry en zijn Co-founder...
151 – De enerverende reis van Alexander Wijninga, founder van Watermelon
Een bliksemstart, snelle groei, een faillissement, een doorstart en doorgroeien naar een winstgevend SaaS bedrijf: Alexander is 28 jaar en maakte het allemaal al mee. Terwijl zijn leeftijdgenoten beginnen aan hun studie, bouwt Alexander Wijninga aan een spin-off van...
150 – Het bouwen van een winnend team, met Anne de Jongh van Decodata
Hoe bouw je een winnend team? En hoe zorg je ervoor dat iedereen in je team zich comfortabel voelt? Anne de Jongh is oprichter van Decodata en vertelt in deze podcast hoe ze haar bedrijf heeft opgezet. Ze neemt ons mee in haar eerdere ondernemerservaring, waar ze een...
149 – René Bonvanie: van 0 naar $60 miljard in 15 jaar met Palo Alto Networks
Ruim 15 jaar geleden was hij één van de oprichters van Palo Alto Networks, het tech bedrijf dat nu 60 miljard waard is en alle grote namen in de industrie in hoog tempo voorbij schoot. Hoe is het om aan de wieg te staan van zo'n bedrijf, en wat waren de...
148 – Wat is het moment om terug te stappen als CEO? Kasper Spiro van Easygenerator
Wanneer doe je een stap terug als CEO, wat is een goed moment om het stokje over te dragen? Die vraag staat centraal in de podcast van vandaag. Ik praat met Kasper Spiro, voormalig CEO van Easygenerator. Hij bracht het bedrijf naar ca. 10M ARR en merkte dat het tijd...
147 – Van single-product naar multi-product SaaS – Roy van den Broek van Rentman
Van 3 mensen in een klein kantoor naar 80 mensen wereldwijd, met bijna 10M ARR: dat is het verhaal van Roy van den Broek van Rentman. In dit gesprek deelt hij één van de belangrijkste onderdelen uit zijn reis als SaaS founder: de transitie van 1 product naar meerdere...
146 – 5 stappen die je moet weten over het binnenhalen van funding, Wolter Rebergen – Younium
Geld ophalen voor je SaaS bedrijf: dat kan een uitdaging zijn, zeker in deze tijd. Wolter Rebergen van Younium schuift aan in de nieuwste aflevering van de SaaS Bazen podcast en deelt 5 stappen voor een succesvol fundraise proces. Website Younium Lijst met de...
145 – Over obstakels overwinnen, leiderschap, cultuur en ondernemerschap – Sander Schutte van Mapiq
Fighting spirit; dat is het woord dat na het gesprek met Sander Schutte in m’n hoofd zat. Hij is de co-founder en CEO van Mapiq en met een team van zo’n 120 mensen werkt hij aan een SaaS oplossing voor slimme kantoren. Sander deelt zijn visie op de toekomst van werk,...