Internationaal gaan met je SaaS bedrijf: voor welke aanpak kies je? a) opportunistische approach b) strategische approach Onze gast van vandaag, Ruben Niet, koos aanvankelijk voor de opportunistische aanpak. Hij koos een land, breidde zijn team uit en… merkte dat het...
SaaS Bazen Podcast
Alle afleveringen
164 – De ondernemerslessen van Berry de Kort CEO van JMango360
JMango360 zit met 75 werknemers in de scaling-up fase. Ze bedienen klanten in meer dan 60 landen en hebben kantoren over de gehele wereld. Berry neemt ons tijdens dit gesprek mee hoe het werken met een board in de praktijk werkt. Verder deelt hij zijn visie op hoe je...
163 – Persoonlijke groei en personal well-being – Michiel Reith
Een ambitieuze BHAG, een inspirerend levensverhaal; dat staat vandaag centraal. Te gast is Michiel Reith, en hij vertelt over zijn bijzondere levensverhaal en duidelijke missie. Het gesprek gaat over persoonlijke groei, well-being, over de transitie van presteren naar...
162 – Dit kunnen SaaS Bazen leren van Silicon Valley – Casper Bakker
15 tech bedrijven in Silicon Valley bezoeken in maar 7 dagen. Casper is founder van Picqer. Picqer is een Calm Company, geconcentreerd werken, alleen aan zaken die echt het verschil maken Tijdens zijn reis samen met zijn compagnon Stephan heeft hij gezien dat ze als...
161 – re:cap: alles over receivable-based en recurring revenue based finance – Paul Staal
Recurring revenue-based finance, receivable-based finance; wat is dat precies? En wanneer is het interessant? Ik besprak het met Paul Staal van re:cap en het gesprek is nu te beluisteren! En natuurlijk praten we niet alleen over deze financieringsmodellen, we praten...
160 – Johan en Jan over hun lessons learned met Playbookify
In deze aflevering vertelt Johan over zijn eigen startup Playbookify, samen met zijn co-founder Jan. Wat hebben ze geleerd van 12 maanden werken aan een SaaS startup? Nou, teveel om in een uurtje te delen, maar Jan en Johan hebben een poging gedaan om wat highlights...
159 – Chief of product Emil de Valk over product development
Wanneer je als bureau gaat transformeren naar SaaS komen er diverse uitdagingen op je pad. Je hoort chief product & technology van TinQwise over de uitdagingen op het gebied van product development. Hij vertelt over de teamsamenstelling en de rollen en over het...
158 – Hoe zet je een partnerprogramma op voor SaaS – Rick van den Bosch van Channext
Zo boost je de sales van jouw SaaS: Partnerships Als je werkt met partners zijn er meer dan 60% in-actief. Rick legt uit hoe je een partnerprogramma voor je SaaS bedrijf opzet en zorgt dat ze omzet genereren. Channext: https://channext.com/ Podcast sponsor Leadinfo:...
157 – Quintin Schevernels over het schalen van een SaaS business
Deze week in de podcast: Quintin Schevernels. Hij was onder andere CEO van Funda, schreef een boek over startups en investeert in SaaS bedrijven. Ik praat met hem over het stellen van prioriteiten, want volgens Quintin draait het allemaal om ‘the main thing’....
156 – Werken met een remote development team – Hugo Hemmen van Gapstars
Een (dedicated) development team op afstand; hoe werkt dat eigenlijk? Die vraag kregen we afgelopen jaar steeds vaker, en dus nodigden we iemand uit om ons daarover te vertellen: Hugo Hemmen van Gapstars. Met Gapstars levert hij dedicated teams voor meer dan 30 SaaS...
155 – Waarom jouw SaaS bedrijf een Chief Visionary Officer nodig heeft – Victor Klaren | Thinkwise
Gestart in 2002, 140 mensen, 20-30% Y-oY groei, klanten in 30 landen en in de transitie naar SaaS: het is het verhaal van Thinkwise, lowcode platform voor core systems. De ambitie? De strijd aangaan met legacy software. In dit gesprek hoor je de visie van CVO Victor...
154 – Vergeet lean startup: Volg je product visie met Paul Veugen – Detail
3 succesvolle SaaS bedrijven gebouwd op data en intuïtie. Vooral intuïtie want Paul is niet bang om eigenwijs te zijn in het bouwen van een SaaS product. Waar veel SaaS bedrijven de lean startup omarmen, vertelt Paul over een andere, in zijn ogen een betere route. In...
153 – Van inbound marketing naar outbound sales – Yeelen Knegtering van Klippa
Van administratieve verplichtingen naar 7 jaar later 70 mensen in dienst met 4m ARR om dit proces te vergemakkelijken. In de beginfase van Klippa was het belangrijkste: Goede marketing! Vanaf vandaag de dag is dit nog steeds een belangrijke factor. Door de juiste...
152 – Perry Oostdam: van Recruitee founder naar investeerder
Binnen 7 jaar naar 200+ mensen en ruim voorbij de 10m ARR. Een aantal jaren geleden stonden Perry en zijn Co-founder op het punt om geld van een VC aan te nemen. Toch voelde het niet helemaal goed: De focus lag te veel op snelle groei terwijl Perry en zijn Co-founder...
151 – De enerverende reis van Alexander Wijninga, founder van Watermelon
Een bliksemstart, snelle groei, een faillissement, een doorstart en doorgroeien naar een winstgevend SaaS bedrijf: Alexander is 28 jaar en maakte het allemaal al mee. Terwijl zijn leeftijdgenoten beginnen aan hun studie, bouwt Alexander Wijninga aan een spin-off van...
150 – Het bouwen van een winnend team, met Anne de Jongh van Decodata
Hoe bouw je een winnend team? En hoe zorg je ervoor dat iedereen in je team zich comfortabel voelt? Anne de Jongh is oprichter van Decodata en vertelt in deze podcast hoe ze haar bedrijf heeft opgezet. Ze neemt ons mee in haar eerdere ondernemerservaring, waar ze een...
149 – René Bonvanie: van 0 naar $60 miljard in 15 jaar met Palo Alto Networks
Ruim 15 jaar geleden was hij één van de oprichters van Palo Alto Networks, het tech bedrijf dat nu 60 miljard waard is en alle grote namen in de industrie in hoog tempo voorbij schoot. Hoe is het om aan de wieg te staan van zo'n bedrijf, en wat waren de...
148 – Wat is het moment om terug te stappen als CEO? Kasper Spiro van Easygenerator
Wanneer doe je een stap terug als CEO, wat is een goed moment om het stokje over te dragen? Die vraag staat centraal in de podcast van vandaag. Ik praat met Kasper Spiro, voormalig CEO van Easygenerator. Hij bracht het bedrijf naar ca. 10M ARR en merkte dat het tijd...
147 – Van single-product naar multi-product SaaS – Roy van den Broek van Rentman
Van 3 mensen in een klein kantoor naar 80 mensen wereldwijd, met bijna 10M ARR: dat is het verhaal van Roy van den Broek van Rentman. In dit gesprek deelt hij één van de belangrijkste onderdelen uit zijn reis als SaaS founder: de transitie van 1 product naar meerdere...
146 – 5 stappen die je moet weten over het binnenhalen van funding, Wolter Rebergen – Younium
Geld ophalen voor je SaaS bedrijf: dat kan een uitdaging zijn, zeker in deze tijd. Wolter Rebergen van Younium schuift aan in de nieuwste aflevering van de SaaS Bazen podcast en deelt 5 stappen voor een succesvol fundraise proces. Website Younium Lijst met de...
145 – Over obstakels overwinnen, leiderschap, cultuur en ondernemerschap – Sander Schutte van Mapiq
Fighting spirit; dat is het woord dat na het gesprek met Sander Schutte in m’n hoofd zat. Hij is de co-founder en CEO van Mapiq en met een team van zo’n 120 mensen werkt hij aan een SaaS oplossing voor slimme kantoren. Sander deelt zijn visie op de toekomst van werk,...
144 – Je SaaS bedrijf verkopen: het belang van een goede voorbereiding – Aart Bijkerk, Phidelphi
Vandaag ga ik in gesprek met Aart Bijkerk van Phidelphi. Hij helpt SaaS Bazen bij M&A en exit trajecten. Recent deed hij dat voor Leadinfo, waar hij founder Han Kleppe hielp met de exit. Aart deelt zijn ervaringen in voorbereiden van een exit en noemt voorbeelden...
143 – Peter-Paul van Amberscript: van strategieconsultant naar SaaS founder
Vandaag ga ik in gesprek met SaaS Baas Peter-Paul de Leeuw van Amberscript. Peter-Paul is een energieke ondernemer met veel ideeën, hij heeft een achtergrond als strategieconsultant, en wordt door zijn omgeving omschreven als duizendpoot. Ik ben benieuwd naar zijn...
142 – Hoe bereid je de exit van je SaaS bedrijf voor? – René de Jong
Vandaag ga ik in gesprek met Rene de Jong. Hij begeleidt SaaS Bazen bij de verkoop van hun SaaS bedrijf en deelt een enorme hoeveelheid tips over dat proces. We praten over de voorbereiding op een exit en bespreken de financiële, operationele, commerciële en...
141 – Jezelf ontwikkelen als leider – Ivo Hopmans van Hubper
“Als founder was ik altijd veel met het product bezig. Dat vind ik heel vet, maar op den duur werd dat ook een gevaar. De ideeën omtrent productontwikkeling kwamen vaak bij mij vandaan, ik werkte ze ook uit, deed ook nog het design en bemoeide me ook nog met de...
140 – Jezelf en je bedrijf steeds opnieuw uitvinden – Jasper Kapper van Roadsoft
In deze aflevering hoor je Jasper Kapper van Roadsoft. Hij vertelt over de ups & downs in zijn ondernemersreis - en die zijn er! Hij kreeg veel tractie in Rusland, merkte dat zijn product erg gewild was, maar ontdekte op een dag dat er serieuze problemen waren in...
139 – Praktijkvoorbeelden van growth hacking binnen een SaaS startup – Henny Hoekstra
Dit gesprek met Henny Hoekstra van Pluvo zit boordevol praktijkvoorbeeld van growth hacking. En het gaat veel over leren, een thema dat centraal staat in de growth hacking aanpak van Henny. Ze kwam bij Pluvo als growth hacker, en inmiddels is ze verantwoordelijk voor...
138 – Cultuur en communicatie in een scale-up met 600+ mensen – Michiel Schipperus, Sana Commerce
Michiel Schipperus is CEO van Sana Commerce, een scale-up met ruim 600 mensen wereldwijd. In deze aflevering vertelt hij wat hij heeft geleerd op gebied van cultuur en communicatie, in een organisatie die zo internationaal opereert. Daarnaast deelt hij wat zijn...
137 – Arian Oosthoek, founder van SYMSON over marketing, pricing en het belang van sport
Arian Oosthoek is founder van SYMSON, een Rotterdamse SaaS startup. Hij vertelt in deze aflevering over de journey van SYMSON en er komen veel thema's voorbij. Het team groeide afgelopen jaar naar 23 mensen en de eerste stappen naar het buitenland zijn gezet,...
136 – De uitdagingen van het bouwen, verkopen en implementeren van software in de bouw – Robaws
In deze aflevering is Michaël Van Robaeys te gast. Hij is de founder van Robaws: een SaaS oplossing voor de bouwsector. Hij vertelt over zijn reis als founder en over de lastige keuzes die hij soms heeft moeten maken, vooral omtrent productontwikkeling. Waar hij in...
135 – De marketing- en sales strategie van TimeChimp – Fred Al
Welke marketingkanalen hebben de meeste ROI voor TimeChimp? Hoe gaat het sales team van TimeChimp om met de verschillen tussen no touch en high touch prospects? Wat hebben de founders geleerd van het werken met OKRs? In de nieuwste aflevering van de SaaS Bazen Podcast...
134 – De marketingstrategie van CM.com – met CMO Mark Appel
Vandaag hoor je Mark Appel, CMO van CM.com. We praten daarom vooral over marketing. En ik zou zeggen: zet je schrap, want Mark heeft veel te delen. Een beursgenoteerd bedrijf, met vorig jaar en omzet van zo’n 240 miljoen euro en een internationale approach is er er...
133 – De impact van AI op SaaS – Remy Gieling
Software is eating the world, but AI is going to eat software, met die quote beginnen we dit gesprek. Remy Gieling is founder van AI.nl en verdiepte zich de afgelopen jaren intensief in AI. Ik was benieuwd naar zijn visie op AI voor SaaS: waarom is hij zo enthousiast...
132 – Leslie Cottenjé over haar lessons learned als CEO van Hello Customer
Ben jij CEO en denk je soms na over jouw rol in het team? Luister naar het gesprek met Leslie, dat we vandaag met je delen. Leslie is een van de founders van Hello Customer en vervult de rol van CEO. Ze noemt zichzelf ‘vrouw met commercieel hart’, iets dat erg nuttig...
131 – Zelfstandig groeien of kiezen voor een overname? Thijs van der Burgt
Vandaag: SaaS Baas Thijs van der Burgt van Office App, nu onderdeel van HqO. Thijs vertelt over zijn besluitvormingsproces omtrent zelfstandig groeien of overname, over het integreren van bedrijven, de uitdagingen die hierbij komen kijken en wat hij leert van de...
130 – Over go-to market, sales, pricing en customer success – Stefan Debois
Mijn gast vandaag komt uit België: Stefan Debois is SaaS Baas bij PointerPro en hij vertelt vandaag hoe hij een oplossing bouwt rondom de missie: automatiseer je expertise. We doorlopen zijn reis van start tot vandaag en hebben het over marketing (zijn go-to market...
129 – Terugblik op de eerste periode van de SaaS startup Unlit Studio-Arne Lubbers en Geert Wessels
Vandaag gaan we het hebben over Unlit studio, opgericht door Arne Lubbers en Geert Wessels. Ze zijn nog niet zo lang bezig, maar toch besloot ik hen uit te nodigen voor een gesprek. Tijdens een voorgesprek vielen me een aantal interessante gespreksonderwerpen op, en...
128 – Rutger Bremer over het verSaaSen en bootstrappen van Momice
Vandaag staat er een heel gave aflevering voor je klaar. Ik word altijd erg blij van ondernemers die heel veel van hun vak weten, en vandaag heb ik zo’n gast: Rutger Bremer, SaaS Baas bij Momice. Enige tijd geleden werd Rutger lid van onze community, en toen ik hem de...
127 – Een inkijkje in de overnamestrategie van Visma – John Reynders
Visma neemt bedrijf X over, bedrijf Y overgenomen door Visma, bedrijf Z wordt onderdeel van Visma, enzovoorts. Gevoelsmatig doet Visma elke week wel een overname, en hoewel dat deels door mijn LinkedIn bubbel zal komen, is Visma inderdaad erg actief in de Nederlandse...
126 – De uitdagingen van het bouwen van een blue ocean product – Roelof en Petrus | AppCourt
Vandaag hoor je Roelof en Petrus van AppCourt. Het probleem dat zij oplossen met hun software: falende IT projecten. Ze zitten in de opstartfase van het lanceren van hun product, en vertellen in deze podcast over de uitdagingen die zij ervaren, vooral omdat het een...
125 – Wat veel (snel)groeiende SaaS bedrijven over het hoofd zien – Steven Schroeyens, Webs
In deze aflevering vertelt Steven Schroeyens wat je moet weten over churn, en over het belang van je bestaande klanten in je groeiproces. Vooral in de reis van 1 - 10M recurring is meer focus op bestaande klanten essentieel. De vraag is: hoe pak je dat aan?...
124 – Hoe Foleon de stap naar de VS met succes gezet heeft – Daan Reijnders
Vandaag praat ik met een SaaS Baas van een bedrijf dat ik al jaren volg: Foleon. Daan Reijnders is founder en CEO en hij vertelt in deze aflevering onder andere over zijn keuzes omtrent internationalisatie. Hij vertelt wat absoluut niet werkte en vertelt ook wat wel...
123 – Hoe bouw je een geldmachientje in je SaaS business? Patrick Polak – Newion
Dit is een aflevering waarin twee soms ogenschijnlijk onverenigbare onderdelen samenkomen: passie, intense passie voor je werk en de harde kant van de business: hoe maak je een geldmachientje in je SaaS business? En wat is het eigenlijk, een geldmachientje? Waarom, en...
122 – Hoe groei je van vliegend keep naar CEO?
In aflevering 22 was hij ook al te gast: Mark Visser, CEO van hihaho interactive video. De geluidskwaliteit van die aflevering was door omstandigheden erg slecht, en niet verder te verbeteren. Dat was al een reden om nog een keer in gesprek te gaan, maar veel...
121 – Personal branding inzetten voor je SaaS Bedrijf, Rick van den Bosch – Channext
Naar deze aflevering heb ik een behoorlijke tijd uitgekeken, want ik spreek hierin met Rick van den Bosch, founder van Channext. En Rick is voor mij een voorbeeld. Hij is een jonge SaaS Baas, weet ongelofelijk veel van het probleem dat hij oplost (daarover vandaag...
120 – De technische infrastructuur om te schalen van 1 naar 250.000 SaaS gebruikers | Edwin Vlieg – Moneybird
Vandaag gaat Jan Aleman in gesprek met Edwin Vlieg mede oprichter van Moneybird. Met 250.000 gebruikers een serieuze SaaS speler. We gaan het hebben over de transitie van dedicated servers, de transitie naar Cloud en natuurlijk ook de technische stack en keuzes die...
119 – Willemijn Schneyder over het kiezen van een go to market strategie en winnen in een niche
Hoe win je in een niche markt? En: hoe kies je uberhaupt een niche? Je hoort Willemijn Schneyder vandaag, ze is founder van SwipeGuide. We praten uitgebreid over haar go to market strategie en ze vertelt ook hoe ze zijn uitgekomen bij de niche waarin ze opereren en...
117- SaaS verkopen in een conservatieve markt – Tonnis de Boer – Tradecloud
Hoe is het om een SaaS product te verkopen in een traditionele industrie? Die vraag stelde ik aan Tonnis de Boer, SaaS Baas bij Tradecloud. Dat bleek een uitdaging, maar niet de enige. Hij vertelt over de uitdaging die een mid-market propositie met zich mee brengt:...
116 – Wat is een SaaS Escrow en waarom heb je het nodig? Herman Kui, Escrow4all
Wat is een escrow, specifieker: wat is een SaaS escrow? Waarom heb je het nodig, en wanneer? Mijn gast van vandaag is Herman Kui, founder van Escrow4all, en hij komt deze vragen beantwoorden. Een SaaS escrow staat bij weinig SaaS Bazen hoog op de prioriteitenlijst,...
115 – Chris Out over Growth Hacking in SaaS
“Je wilt misschien een SaaS business van 10 miljoen, maar wil je wel het gezeik van een SaaS business van 10 miljoen?” Met die nuchtere boodschap/vraag schoof Chris Out bij me aan tafel om deze aflevering voor de SaaS Bazen podcast op te nemen. Chris is auteur en...